Матюшенко З.А.,
Юридичний
інститут, IV
курс)
ДВНЗ
«Київський національний економічний
університет
імені Вадима Гетьмана»
Науковий
керівник – к.ю.н., доцент кафедри
підприємницького та корпоративного права Марченко В.Б.
«МЕДІАЦІЯ ЯК ПРОГРЕСИВНИЙ МЕТОД ВИРІШЕННЯ
СПОРІВ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ЇЇ ПРАВОВОГО ВРЕГУЛЮВАННЯ»
У вузькому розумінні
медіація – це позасудовий спосіб вирішення спорів. У широкому ж – це діалог,
який налагоджує процес комунікації між сторонами.
Важливо, що результатом
медіації є не компроміс, де сторони жертвують певними власними інтересами, а
рішення самих сторін, яке задовільняє інтереси обох. Медіатор не вирішує конфлікт
Клієнтів, він лише послідовно підводить їх самих до механізмів вирішення,
шляхом правильно поставлених запитань.
Процедура може бути
різної тривалості залежно від ситуації і завдань, які вона покликана вирішити. Результати
медіації фіксуються у Медіаційній угоді.
Медіацію вважають найбільш
екологічним способом вирішення спорів, оскільки він є мирним і таким, що
зберігає стосунки сторін, чого рідко вдається досягнути при їх вирішенні у
судовому порядку. Окрім того, медіація – це швидко. У порівнянні з судовим
процесом можна досягнути суттєвої економії часу при застосуванні медіації. Без
зайвих зволікань і постійних перенесень, як це часто відбувається в суді.
Фінансовий аспект теж є значною перевагою процедури медіації. Витрати при
медіації, зазвичай, є суттєво меншими, аніж судові витрати. Безумовна користь
полягає ще й в тому, що, окрім розв`язання вже існуючого конфлікту, вона може
виконувати превентивну функцію. Наприклад, правильно вибудована медіація на
вході у бізнес-партнерство допоможе пережити можливі кризові моменти згодом і суттєво
зекономити кошти. Сторони більш зацікавлені у виконанні і дотриманні
Медіаційної угоди, аніж рішення суду. Це зумовлено тим, що положення
Медіаційної угоди вони складали самі, а тому вони найбільш точно відображають
власне їхні інтереси, а не продиктовані судом. Відповідно, мотивація до
виконання угоди зростає. Окрім того, при проведенні медіації можна досягти
вирішення одразу декількох конфліктів і зі всіма зацікавленими сторонами.
Сьогодні найбільш
активним центром медіації є Український Центр Медіації. Рішенням Президії Київської торгово-промислової палати,
Протокол №3(4) від 30.05.14 року, затверджено Положення про процедуру медіації
у Київській Торгово-промисловій палаті. Діяльність центру медіації КТПП
регулюється цим положенням. Воно регулює добровільні переговори між сторонами
для позасудового вирішення спорів у комерційній сфері.
Проект Закону України
(далі - ЗУ) «Про медіацію» було зареєстровано 27.03.2015 року, відхилено та
знято з розгляду 15.09.2015 року. Причинами були: процедура потребує більшої
деталізації; доцільно обмежити сферу її застосування; відсутність чіткої
правової регламентації порядку доступу до професії медіатора та припинення
статусу медіатора; відсутність єдиного реєстру кваліфікованих медіаторів та
унормування правил доступу до професії.
Новий законопроект був
зареєстрований 17.12.2015 року, він мав бути доопрацюванням попереднього з
урахуванням зауважень. Але і його було відмінено та знято з розгляду 28.02.2019
року через те, що всі питання щодо медіації під час судового провадження мають
бути врегульовані у такий самий спосіб, як щодо мирової угоди та процедури
врегулювання спору за участі судді, тобто в окремих статтях і розділах
кодексів.
Серед інших вагомих згадок
у законодавстві варто виділити наступні:
1. Розпорядження Кабінету Міністрів України
(далі - КМУ) «Про затвердження плану пріоритетних дій Уряду на 2016 рік» від 27 травня 2016 р. № 418-р, де встановлена
необхідність розроблення проекту ЗУ про запровадження процедури
медіації під час розгляду скарг платників податків.
2. «План діяльності ДФС України з
підготовки проектів регуляторних актів у сфері господарської діяльності на 2015
рік» містить положення про запровадження досудової медіації в податкових та
митних спорах.
3. У Постанові ВРУ «Про План законодавчого
забезпечення реформ в Україні» міститься згадка про фіскальну медіацію, а саме,
що Фіскальна служба як сервісна взаємодіє з платниками податків до моменту
реєстрації кримінального провадження, яке можливе лише в разі незнаходження
компромісу при застосуванні механізму медіації.
4. Коаліційна угода ВРУ VIII скликання, у п.
3.3.3. безпосередньо передбачалось впровадження інституту фінансової медіації.
5. Розпорядження від 16 грудня 2015 р. N 1406-р
«Про затвердження плану дій щодо імплементації кращих практик якісного та
ефективного регулювання, відображених Групою Світового банку у методології
рейтингу "Ведення бізнесу"» містить п.9 про запровадження медіації в
Україні з наданням можливості часткової сплати судового збору в разі
недосягнення компромісу до звернення до суду для вирішення спору.
Висновки
Отже,
медіація є позасудовим альтернативним способом врегулювання спорів та
конфліктів, де медіатор виступає посередником, який сприяє налагодженню
комунікації між сторонами. Необхідність запровадження інституту медіації у
вітчизняній системі права ґрунтується
на позитивних результатах практики застосування інституту примирення в багатьох
країнах світу, що свідчить про його ефективність, зокрема, присудової медіації.
Сьогодні є підстави вважати, що
законодавець найближчим часом врегулює процедуру медіації. Цей інститут є
необхідним для удосконалення системи вирішення спорів в Україні. Для правової
регламентації медіації слід врахувати статус медіатора, порядок його набуття та
підтвердження кваліфікації, права та обов`язки сторін, особливості процедури
медіації на різних стадіях судового процесу з врегулювання дій судді, визначити
перелік спорів, які не можуть вирішуватися у такий спосіб, слід також внести
відповідні положення до інших процесуальних кодексів.
Враховуючи все вищевикладене, я
вважаю медіацію ефективним і прогресивним способом вирішення спорів. Звернення
до медіатора може суттєво зекономити зусилля, час та фінанси сторін, а також
зберегти стосунки.
Література:
1.
Проект Закону України «Про медіацію» від
27.03.2015 року, реєстр №2480
2.
Проект Закону України «Про медіацію» від
17.12.2015 року, реєстр №3665
3.
М.В. Вікторчук «Медіація як
альтернативний спосіб вирішення господарських спорів в Україні»
4.
О.П. Ткаченко. Медіація для партнерів у
бізнесі. Фінансовий директор компанії.
2018 №8
5.
Про медіацію, або Як швидко вирішити
конфлікт, не звертаючись до суду, Збірник Українського Центру Медіації при
Києво-Могилянській Бізнес-Школі. Київ, 2010.
6 коментарів:
Дякую за роботу! Схоже, на заваді інституту медіації в Україні стоїть політична коньюнктура. Цікаво було провести порівняння з інститутом врегулювання спору за участю судді.
Актуальна тема! На сьогодні медіація може застосовуватися у будь-яких конфліктах (спорах), які виникають у цивільних, сімейних, трудових, господарських, адміністративних правовідносинах, а також кримінальних провадженнях під час укладання угод про примирення між потерпілим та підозрюваним, обвинуваченим та в інших сферах суспільних відносин. Саме так її презентують автори проекту закону про медіацію, який внесено на розгляд Верховної ради України. У випадку прийняття цього закону змін зазнають всі процесуальні кодекси нашої держави. Тому дослідження проблем медіації має велике практичне значення.
В Україні про медіацію пишуть та говорять уже давно. Тому прийняття відповідного, аналізованого Вами, законопроекту, стало б ефективним способом вирішення багатьох спорів!
Запровадження медіації, як позасудового альтернативного способу врегулювання спорів та конфліктів, де медіатор виступає посередником, який сприяє налагодженню комунікації між сторонами є достатньо перспективним напрямком врегулювання спорів між суб’єктами господарювання, однак враховуючи низький рівень правової культури та високий рівень правового нігілізму, що панує серед громадян України, а також “недовіру всіх до всіх”, недобросовісність, зловживання правами суб’єкти господарювання після невдалої процедури медіації змушені будуть звертатися до суду за захистом своїх порушених прав та в подальшому у встановленому порядку примусово виконувати ці судові рішення.
Старший викладач
Остапович Вячеслав Миколайович
Це важче. Коли рішення медіації не виконується добровільно. Тому в Законі про медіацію (і не лише у ньому) треба передбачити можливість примусового виконання остаточного рішення медіації. Наприклад, як це встановлено для примусового виконання рішення третейського суду.
В попередньому коментарі було влучно зазначено про тривалий час, протягом якого намагались прийняти Закон Про медіацію. Одним з найкращих вважається законопроект 2425а-1 від 03.07.2013. Так чи інакше, прийняття Закону про медіацію є необхідним, що посилилось після підписання Угоди про асоціацію. Це забезпечить приведення діючого законодавства України у відповідність до стандартів ЕС та імплементує норми Директиви 2008/52/EC Європейського Парламенту та Ради у національне законодавство України, створить умови для роботи медіаторів в єдиному європейському правовому просторі.
Дописати коментар