вівторок, 21 квітня 2020 р.

Фролова Іванна Валентинівна
«Право», 4 курс 
ДВНЗ «Київський національний економічний 
університет імені Вадима Гетьмана» 
Науковий керівник – к.юр.н., доцент.- Літошенко О.С.

ЕЛЕКТРОННІ ЗЕМЕЛЬНІ ТОРГИ


Вступ. Положеннями Земельного кодексу України передбачено проведення земельних торгів та встановлено чіткі вимоги до цієї процедури. У той же час, наразі діє Постанова Кабінету Міністрів України стосовно пілотного проекту проведення земельних торгів, що в нинішніх умовах суперечить чинному законодавству: як Земельному кодексу України, так і Конституції України, у якій сказано, що право власності на землю набувається на підставі закону. Однак, Земельним кодексом України нині не передбачено такої процедури набуття права власності на землю як електронний земельний аукціон, з огляду на це, метою моєї статті є дослідження необхідності внесення змін до Земельного кодексу України щодо використання системи електронних земельних торгів.
Методи дослідження. Основними методами наукового пізнання у даній статті стали формально-логічні методи, методи аналізу та синтезу, а також компаративний метод, що у своїй сукупності дозволили здійснити огляд літератури та нормативно-правових актів задля виявлення проблемних аспектів легітимності електронних земельних аукціонів.
Огляд фахової літератури. Питання правового регулювання проведення земельних торгів досліджувалися багатьма вченими, зокрема, П.Ф. Кулиничем, А.М. Мірошниченком, В.В. Носіком, О.О. Погрібним, А.І. Ріпенком, В.І. Семчиком, М.В. Шульгою, Мілімко Л. В., Гордієнко К. Ю та іншими.
Результати дослідження. Земельні аукціони, що у відповідності до норм Земельного кодексу України є формою проведення земельних торгів, являють собою інструмент державної політики, що має на меті приватизацію земель державної та комунальної власності або надання їх в оренду, а також поповнення державного бюджету та бюджетів територіальних громад. Для належного забезпечення цінності земельних ділянок законодавством передбачено вимогу щодо встановлення стартової ціни продажу, базою якої слугує експертна грошова оцінка земельної ділянки. 
У статтях 135-139 Земельного кодексу України встановлено порядок проведення земельних торгів, особливості суб’єктного складу та процедуру їх завершення. При цьому, Земельний кодекс України також встановлює, що для проведення земельних торгів його учасники мають бути присутні в єдиній залі та реагувати на зміну ціни [2].
Однак, така модель земельних торгів потребує багато часу на організаційні заходи та є затратною, з огляду на що в нашій державі вирішили апробувати нову модель земельних торгів із використанням цифрових технологій — електронні земельні аукціони. Даний метод дозволяє істотно пришвидшити проведення земельних торгів та зменшити витрати на його організацію. 
В Україні проведення електронних земельних аукціонів розпочалося з прийняттям 21 червня 2017 р. Кабінетом Міністрів України постанови № 688 «Деякі питання реалізації пілотного проекту із запровадження електронних земельних торгів і забезпечення зберігання та захисту даних під час їх проведення» [3]. Першим скористалося даною постановою Державне підприємство СЕТАМ (система електронних торгів арештованим майном), підпорядковане Міністерству юстиції України та згодом передане до сфери управління Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (АРМА).
Причому, учасники таких торгів неодноразово вказували на недоліки функціонування системи, що ускладнювало їх участь у земельних торгах. На мою думку, було би доцільно переглянути та здійснити контроль над загальним станом електронної системи в якій проводяться електронні земельні аукціони з метою покращення їх якості та зручності для користувачів [4].
Більш того,  вважаю за необхідне звернути увагу, що стаття 14 Конституції України встановлює порядок набуття права власності на землю —- дане право має набуватися у відповідності до закону [1]. Оскільки електронні земельні аукціони опосередковують набуття права власності на земельні ділянки, то й порядок їх проведення має бути встановлений законом. І це не лише теоретичне припущення, а й надбання правової практики України. Так, ще 17 квітня 2008 р. Кабінет Міністрів України, не дочекавшись прийняття закону, встановив порядок проведення земельних аукціонів своєю постановою «Про затвердження Порядку проведення у 2008 році земельних аукціонів» № 25-рп/2008. А вже 11 листопада 2008 р. Конституційний Суд України рішенням № 25-рп/2008 визнав таку практику неконституційною [4].
Так, 25 червня 2019 року Конституційний Суд визнав неконституційною постанову Кабінету Міністрів України «Деякі питання удосконалення управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними» від 7 червня 2017 року № 413, якою питання приватизації державних земель регулювались дещо по-іншому, ніж це передбачає Земельний кодекс України [4].
Висновки і пропозиції. З огляду на усе вищезазначене ми можемо зробити висновок про те, що наразі у земельному законодавстві існує серйозна колізія щодо проведення земельних торгів у формі електронного земельного аукціону. Я вважаю, що доцільно буде внести зміни до Земельного кодексу України та передбачити в його положеннях електронний аукціон як одну з форм проведення земельних торгів. Затвердження даного положення у земельному законодавстві дав би можливість здійснити легітимізацію електронних земельних торгів та урегулювати аспекти, що ставлять під сумнів легітимність даної практики. І тим самим не дають підстави для оскарження результатів електронних земельних аукціонів у судовому порядку.
Узгодження законодавства у наведеній сфері дозволило б підготувати ефективний базис для подальшої розробки ринку земель в Україні. З урахуванням змін, що відбувається наразі в суспільстві, вирішення та подолання колізій у законодавстві буде важливим кроком для подальшого розвитку земельного законодавства України.


Література


  1. Конституція України: Закон України від 28.06.1996 р.  № 254к/96-ВР. Дата оновлення: 01.01.2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80
  2. Земельний Кодекс України: Кодекс України від 25.10.2001 р. № 2768-III. Дата оновлення: 21.02.2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2768-14
  3. Деякі питання реалізації пілотного проекту із запровадження електронних земельних торгів і забезпечення зберігання та захисту даних під час їх проведення: Постанова Кабінету Міністрів України від 21 червня 2017 р. № 688. Дата оновлення: 25.06.2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2017-%D0%BF
  4. Мілімко Л. В., Гордієнко К. Ю. Проблеми законодавчого регулювання процедури проведення земельних торгів як способу набуття права власності та користування землями суб’єктами господарювання. Юридичний науковий електронний журнал. ел. фах. вид-ня. 2017. № 6. URL: http://www.lsej.org.ua/6_2017/49.pdf


2 коментарі:

СвітLaw сказав...

Проблемне питання виділено вірно. Варто зв'язати із розвитком новітнього законодавства про ринок землі (проект №2178-10). Використовуйте правозастосовчі матеріали.

Unknown сказав...

Дякую за цікавий матеріал! Використання новітніх технологій значно спрощує провадження господарської діяльності, однак колізії в законодавстві унеможливлюють використання навіть тих засобів, які доступні українським підприємцям чи аграріям. Автор вносить доцільну пропозицію щодо впровадження електронного аукціону як форми проведення земельних торгів.
Тема перспективна для подальшої розробки на рівні кваліфікаційної роботи бакалавра чи магістра.