Шевченко К.О.
«Підприємницьке право», 5 курс
ДВНЗ «Київський національний економічний
університет імені Вадима Гетьмана»
Науковий керівник – к.ю.н., доцент
кафедри підприємницького та корпоративного права Замрига А.В.
АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ МЕХАНІЗМУ ДЕРЖАВНОЇ РЕЄСТРАЦІЇ ПРИПИНЕННЯ СУБ’ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ
Відповідно до статті 42 Конституції України кожен має право займатися підприємницькою діяльністю, яка не заборонена законом [1].
Обов’язковою передумовою початку здійснення підприємницької діяльності є державна реєстрація суб’єктів господарювання, яка є дещо легшою, ніж державна реєстрація припинення суб’єктів господарювання є дещо складнішою процедурою.
Згідно ст. 33 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам у результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення (реорганізації) або в результаті ліквідації за рішенням, прийнятим засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженим ними органом, за судовим рішенням або за рішенням державних органів, прийнятим у випадках, передбачених законом [4].
Дія цього Закону поширюється на державну реєстрацію всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, а також фізичних осіб-підприємців. Значним позитивом є положення про те, що усі юридичні особи (незалежно - приватного чи публічного права) повинні засвідчувати факт свого створення або припинення шляхом внесення відповідних відомостей про них до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення щодо припинення юридичної особи заявник повинен подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстраторові
1) оригінал або нотаріально засвідчену копію рішення засновників (учасників) або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи.
2) додатково подається документ, який підтверджує одержання згоди відповідних державних органів на припинення юридичної особи.
3) рішення щодо припинення юридичної особи підписане уповноваженими особами юридичної особи або юридичних осіб, що припиняються, та юридичної особи - правонаступника у разі припинення юридичної особи шляхом злиття або приєднання [4].
Державний реєстратор а) проводить державну реєстрацію припинення юридичних осіб та державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичними особами – підприємцями проводить; б) повідомляє правоохоронні органи щодо порушення визначеного законом строку для подання відповідними посадовими особами юридичної особи державному реєстраторові рішень щодо припинення юридичної особи; в) проводить спрощену процедуру державної реєстрації припинення юридичної особи шляхом її ліквідації та припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця [4].
Додатково державному реєстратору пред'являється паспорт громадянина України або паспортний документ іноземця особи, яка згідно з відомостями, внесеними до Єдиного державного реєстру, має право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи без довіреності. Якщо такі документи подаються іншим представником юридичної особи, державному реєстратору пред'являється паспорт громадянина України або паспортний документ іноземця та додатково подається примірник оригіналу (ксерокопія, нотаріально засвідчена копія) документа, що засвідчує повноваження такого представника.
Державному реєстратору забороняється вимагати додаткові
документи для внесення до Єдиного державного реєстру запису про
рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого
ними органу щодо припинення юридичної особи. Але він має право залишити без розгляду документи за таких умов:
документи подані за неналежним місцем проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за рішенням засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу.
документи не відповідають вимогам, які встановлені частиною першою статті 8 Закону;
рішення щодо припинення юридичної особи не підписане уповноваженими особами юридичної особи або юридичних осіб, що припиняються, та юридичної особи - правонаступника;
документи подані не у повному обсязі;
рішення щодо припинення юридичної особи не містить відомостей про персональний склад комісії з припинення (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії), її голову або ліквідатора, реєстраційні номери облікових карток платників податків (або відомості про серію та номер паспорта громадянина України або паспортного документа іноземця - для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган доходів і зборів і мають запис в електронному безконтактному носії паспорта громадянина України), про порядок або строк заявлення кредиторами своїх вимог або якщо такий строк не відповідає закону [4].
Державна реєстрація припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця за її рішенням проводиться державним реєстратором за місцем проживання фізичної особи– підприємця за дещо спрощеною процедурою, ніж припинення юридичної особи, адже обов’язковим документом є заповнена реєстраційна картка подана державному реєстратору. Сама процедура проводиться реєстратором не пізніше наступного робочого дня з дати надходження реєстраційної картки [3].
Для зняття з податкового обліку не потрібно подавати довідки органів Державної фіскальної служби про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів та єдиного соціального внеску, потрібно лише надходження від державного реєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця із зазначенням номера та дати внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру; відсутність заборгованості перед бюджетом щодо сплати платежів, контроль за справлянням яких здійснюють органи доходів і зборів [6].
Проте, на практиці, процедура перевірки може затягнутися на невизначений срок відповідно до суперечностей між Податковим Кодексом і Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедури державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичних осіб – підприємців за заявницьким принципом». Згідно ст. 78 Податкового кодексу України підставою для проведення перевірки, є розпочинання процедури реорганізації юридичної особи, припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця. На даний час провести перевірку контролюючим органам на підставі вказаної норми Кодексу фактично не можливо. Так, сама процедура припинення підприємницької діяльності (від її розпочининня до завершення) триває не більше одного-двох днів, але ж за вказаний термін провести перевірку фізично не можливо, більше того органи Міністерства доходів і зборів України інформацію щодо процедури припинення отримують вже після її завершення. Серед обставин визначених ч. 78.1. ст. 78 ПКУ, наявність хоча б однієї з яких є обов‘язковою для проведення позапланової перервірки, відстутня така обставина як отримання інформації про проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця [2]. Отже, після внесення запису реєстратором про припинення, законодавчі підстави для проведення позапланової перевірки котролюючими органами – відсутні.
Провести державну реєстрацію припинення юридичної особи та підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця можна також за принципом мовчазної згоди. Це принцип, згідно з яким державний реєстратор вносить до Єдиного державного реєстру запис про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення [5].
Отже, Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» є актом, який встановлює процедури реєстрації суб’єктів підприємницької діяльності на рівні європейських стандартів, упорядкує систему органів державної реєстрації, вводить нові процедури здійснення реєстраційних дій при реорганізації суб’єктів підприємницької діяльності та припиненні їх діяльності, оптимізує процедури реєстрації.
Проте, сама система державну реєстрації припинення підприємців потребує вдосконалення. Для цього необхідно доручити її відповідним органам без залучення органів Державної фіскальної служби. Це дасть змогу пришвидшити процес державної реєстрації та уникнути суперечностей між останніми та суб’єктами господарювання.
Література:
Конституція України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр#Text
Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755 VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедури державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичних осіб – підприємців за заявницьким принципом». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1258-18#Text
Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців. Закон України від 15.05.2003 № 755-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/755-15#Text
Департамент державної реєстрації та нотаріату. Державна реєстрація припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця. URL: http://ddr.minjust.gov.ua/uk/e10d152cae7ae2a90051cac6457c2231/derzhavna_reestraciya_prypynennya_pidpryemnyckoyi_diyalnosti_fizychnoyi_osoby__pidpryemcya/
Роз‘яснення Міністерства доходів і зборів України від 10 липня 2014 року «Основні зміни у порядку проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців». URL: http://www.profiwins.com.ua/uk/letters-and-orders/gna/4871-1007.html
Немає коментарів:
Дописати коментар