понеділок, 26 квітня 2021 р.

 

Радченко В.,
студент бакалаврського рівня вищої освіти,
ДВНЗ «Київський національний економічний
університет імені Вадима Гетьмана
Науковий керівник – к.ю.н., доцент кафедри підприємницького та
корпоративного права Коломієць-Людвіг Є.П.

 

КОРПОРАТИВНІ ПРАВА ДЕРЖАВИ В ІНОЗЕМНИХ КОМПАНІЯХ:
ЕФЕКТИВНІ МЕХАНІЗМИ ОБЛІКУ

На сьогодні українська держава має частку корпоративних прав у більш ніж 400 господарських товариствах [4], з метою обліку яких Фонд державного майна України (далі – ФДМУ) веде спеціальний Реєстр корпоративних прав держави [1]. Більшість із зазначених підприємств корпоративного типу зареєстровані на території України, але існує певна кількість й іноземних підприємств, частка статутного капіталу яких належить Україні. Щодо цих корпоративних прав облік ведеться у тому самому реєстрі корпоративних прав держави, і виникає питання, чи потрібно державі Україна відокремлювати такі корпоративні права в окремий реєстр?

Для початку охарактеризуємо Реєстр корпоративних прав держави. Він є автоматизованою інформаційно-довідковою системою збирання та обліку відомостей про акції, частки, паї, що належать державі, у статутних капіталах господарських товариств та інших суб'єктів господарювання, і утворюється для оперативного обліку зазначених акцій, часток, паїв, забезпечення ефективного здійснення корпоративних прав держави, а також забезпечення гласності та відкритості інформації про державну власність, у межах, установлених законодавством [1].

Реєстр утворюється і ведеться Фондом державного майна за участю міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій. Розпорядником Реєстру є Фонд державного майна. До Реєстру включаються відомості про акції, паї, частки, що належать державі у статутних капіталах господарських товариств - резидентів та нерезидентів. Ці відомості подають міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та обласні державні адміністрації за встановленими Фондом державного майна формами в електронному та паперовому вигляді.

Відповідно до даних, отриманих з офіційного Реєстру корпоративних прав держави, поданих Фондом державного майна України, на 26 березня 2021 року, Держава має частку у 427 господарських товариствах. Фонд державного майна України, його регіональні відділення регулює корпоративні права держави у 251 господарських товариств. В управлінні інших органів виконавчої влади - 176 підприємств, зокрема у міністерства енергетики України – 80 з них [4].

Також, корпоративними правами держави, окрім ФДМУ та ОЦВ, управляють такі установи, як Національна академія наук України, Міністерство внутрішніх справ України, Міністерство інфраструктури тощо.

Кількість юридичних осіб-нерезидентів, частка статутного капіталу яких  перебуває у державній власності, порівняно мала. Але не зважаючи на це, корпоративні права держави в іноземних товариствах все-таки можливо класифікувати залежно від шляху, яким вони були отриманні у власність держави.

По-перше, це корпоративні права, які залишились в України після розпаду Союзу Радянських Соціалістичних Республік. Це було пов’язано з перехідним періодом економіки, оскільки за часів Радянського Союзу, підприємства єдиного майнового комплексу розташовувались в різних республіках. Тож, для виробництва складних товарів, усім республікам довелось надати корпоративні права новоствореним державам. Прикладом є Відкрите акціонерне товариство «СОВПЛАСТІТАЛ», зареєстроване у місті Ташкент, Республіка Узбекистан. На сьогодні, через розвиток вітчизняних підприємств, потреба в використані таких підприємств зменшується, і держава, поступово відчужує частки у таких товариствах.

Також, слід виділити певні особливості територій пострадянського простору, на яких розповсюджений сепаратизм: хоча де-юре такі товариства регулюються законодавства офіційної влади, де-факто управління активами таких підприємств здійснюються місцевими формуваннями. Так, наприклад в управлінні ФДМУ знаходяться частка у розмірі 3,6154 % в ЗАТ «Міжнародний концерн Ламінат», яке зареєстровано в місці Тирасполь, яке є фактичною столицею невизнаної Придністровської Молдавської Республіки. Хоча у 1993 році був прийнятий Протокол узгодження взаємних поставок продукції і розрахунків між підприємствами України і міжнародним концерном «Ламінат», акціонерним товариством «Молдавізоліт» у 1993 - 1994 роках. Також, у 1994 році Державною податковою Інспекцією був підписаний лист «Про звільнення від оподаткування податком на додану вартість сировини, що імпортується через філіали МОК Ламінат» [3], фактично було створено економічний зв'язок, шляхом посередництва через молдавське товариство, і на пряму Україна не співпрацює з невизнаною республікою.

Друга категорія корпоративних прав держави в іноземних товариствах – це новостворені товариства в Європі, які пов’язані з міжнародною економічною співпрацею. Така співпраця можлива у різноманітних сферах: від перевезень до розробки стандартного програмного забезпечення та виробництві косметики. Наприклад, згідно з Реєстром корпоративних прав держави, Україна має частку в статутному капіталі Німецько-Українського транспортного товариства з обмеженою відповідальністю DUV GmbH у розмірі 49,00%. Компанія спеціалізується на товарних перевезеннях [4]. Ще один приклад – частка у розмірі 18,4397% у ТОВ «ІНТЕРПРИБОРСЕРВІС», що зареєстровано в Республіці Болгарія [6] та спеціалізується на Ремонті і технічному обслуговуванні електронно-обчислювальної техніки.

Однак, в останні роки в Україні існує тенденція до поступового продажу державою корпоративних прав в іноземних підприємствах. Державна частка в статутних капіталах ТОВ «ІНТЕРПРИБОРСЕРВІС» та Відкритого Акціонерного Товариства «СОВПЛАСТІТАЛ», про які йшла мова вище, у 2017 році була внесена до переліку об'єктів державної власності, що підлягають приватизації у 2017 – 2020 роках, проте відповідно до Реєстру корпоративних прав держави станом на 16.04.2021 року, корпоративні права відносно цих підприємств і досі знаходяться в управлінні ФДМУ.

Тож виникає питання доцільності створення окремого реєстру для таких корпоративних прав, якщо на практиці держава зацікавлена у продажі своєї частки у статутних капіталах іноземних товариств. Така ситуація розповсюджується й на вітчизняні активи. Так, окрім реєстру корпоративних прав держави ФДМУ також веде Єдиний реєстр об'єктів державної власності [2]. Обидва реєстри є компетенцією ФДМУ, в обох реєстрах знаходиться інформація про товариства, облік яких здійснюється ФДМУ. Звісно, існують відмінності в процесі ведення цих реєстрів, наприклад інформація в реєстрі корпоративних прав держави оновлюється кожний тиждень, а в реєстрі об'єктів державної власності щоквартально. Але, якщо Кабінет Міністрів України своєю постановою об’єднає 2 реєстри в єдиний державний реєстр, а ФДМУ зробить відповідні зміни в системі управління реєстрами, то облік інформації буде здійснюватися більш ефективно.

 

Список використаних джерел

1.      Про формування і ведення Реєстру корпоративних прав держави : Постанова Кабінету Міністрів України від 29 жовтня 2003 р. № 1679. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1679-2003-%D0%BF#Text (дата звернення: 16.04.2021)

2. Про затвердження Положення про Єдиний реєстр об'єктів державної власності : Постанова Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2004 р. №467.  URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/467-2004-%D0%BF#Text (дата звернення: 16.04.2021)

3. Про звільнення від оподаткування податком на добавлену вартість сировини, що імпортується через філіали МОК «Ламінат» : Лист Головної державної податкової інспекції України N 10-315-26/10-2776 від 14 липня 1994 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2776225-94#Text (дата звернення: 16.04.2021)

4. Реєстр корпоративних прав держави власності : Електронний ресурс. URL: http://www.spfu.gov.ua/ua/documents/press-list/spf-management-rights-state/15896.html (дата звернення: 16.04.2021)

5.  Жабський В. І. Корпоративні права держави як об’єкт корпоративних правовідносин [Електронний ресурс] / В. І. Жабський // Наше право. - 2013. - № 10. - С. 16-22. - URL: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Nashp_2013_10_5.pdf . (дата звернення: 16.04.2021)

6. ТОВ «Інтерприборсервіс» : Електронний ресурс. URL: https://privatization.gov.ua/product/privatization-tov-interpriborservis/ (дата звернення: 16.04.2021)

Немає коментарів: