вівторок, 20 квітня 2021 р.

 

Могиляста Ю. В.,
студент рівня вищої освіти «Бакалавр»,
ДВНЗ «Київський національний
університет імені Вадима Гетьмана»
науковий керівник: Чихірьов В. Л.,
старший викладач кафедри підприємницького та корпоративного права

 

АСПЕКТИ ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ МІНІМАЛЬНОГО РОЗМІРУ СТАТУТНОГО КАПІТАЛУ ДЛЯ ТОВ І ТДВ

Конституція України визначає, що кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом. Здійснення підприємницької діяльності в свою чергу повинно реалізуватися через низку організаційно-правових форм господарювання, які чітко визначені законодавством і серед яких особа має право обрати найбільш зручну для себе.

Сьогодні одними з найбільш популярних організаційно-правових форм господарських товариств є товариство з обмеженою відповідальністю та товариство з додатковою відповідальністю, оскільки вважаються найбільш вигідними серед усіх інших видів.

Товариство з обмеженою відповідальністю-це господарське товариство, що має статутний капітал, поділений на частки, і несе відповідальність за своїми зобов'язаннями тільки своїм майном [1]. Не зважаючи на те, що в Законі України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» не передбачений мінімальний розмір статутного капіталу, державний реєстратор чи приватний нотаріус не проведе реєстраційну дію з первинної реєстрації товариства, якщо в нього не буде зазначена хоч якась сума статутного капіталу (тобто нуль гривень).

Як ми знаємо, одним з важливих аспектів створення будь-якого господарського товариства є статутний капітал, оскільки саме він відіграє важливу роль в діяльності товариства. Для акціонерного товариства законом встановлено мінімальний розмір статутного капіталу, який дорівнює 1250 мінімальних розмірів заробітних плат (надалі МЗП), на дату державної реєстрації.  Протягом існування Закону «Про господарські товариства», який регулював діяльність ТОВ і ТДВ до прийняття спеціального закону в 2017 році, розмір статутного капіталу для ТОВ і ТДВ був 625 МЗП, потім 100 МЗП і 1 розмір МЗП. Проте в чинному законодавстві для ТОВ і ТДВ мінімальний розмір статутного капіталу не передбачений, що викликає дискусію серед науковців і практиків.

Ми вважаємо, що розмір статутного капіталу доцільно було б передбачити для окремих галузей господарства, зокрема у публічній сфері, адже це буде доречним заходом для запобігання корупційним злочинам чи нечесної конкуренції серед господарських товариств.

Згідно з законодавством України розмір статутного капіталу товариства складається з номінальної вартості часток його учасників, виражених у національній валюті України. Фактично закон зобов’язує засновників виключно на внесення статутного капіталу, не визначаючи його мінімального розміру.

Проте існують деякі обмеження щодо особливих видів діяльності. Так, якщо звернути увагу на діяльність з цінними паперами, то в законодавстві зазначено, що професійна діяльність з торгівлі цінними паперами на фондовому ринку провадиться торговцями цінними паперами, які створюються у формі господарського товариства та для яких операції з цінними паперами та іншими фінансовими інструментами є виключним видом діяльності, крім випадків, передбачених законодавством, а також банками. При тому, торговець цінними паперами може провадити дилерську діяльність, якщо має сплачений коштами статутний капітал у розмірі не менш як 500 тисяч гривень, брокерську діяльність - не менш як 1 мільйон гривень, андеррайтинг або діяльність з управління цінними паперами - не менш як 7 мільйонів гривень [2]. Також для діяльності фондових бірж утворених у організаційно-правовій формі товариства з обмеженою відповідальністю, розмір статутного капіталу має становити не менш як 15 мільйонів гривень. Тобто якщо товариство планує займатися таким видом діяльності, то статутний капітал повинен відповідати зазначеним вимогам.

Також, статутний капітал відіграє важливу роль і для ТОВ та ТДВ, які беруть участь у публічних закупівлях, оскільки відповідно до ст.16 закону України «Про публічні закупівлі» замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв для участі в публічних закупівлях:

1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;

2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;

3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);

4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю [3].

Однак, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, як замовники згідно з ст.2 закону України «Про публічні закупівлі», досить рідко реально перевіряють наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.

Таким чином, господарське товариство, яке не має відповідної фінансової спроможності, не зможе взяти участь у державних закупівлях, якщо виявить таке бажання. Також, з цього стає зрозуміло, що орган, який організовує державні закупівлі повинен відразу перевіряти у учасника наявність можливостей та відповідного капіталу.

На нашу думку, не менш важливим аспектом було б визначити в законі України «Про публічні закупівлі» мінімальний статутний капітал для ТОВ і ТДВ, в тому числі і для інших суб’єктів господарювання, які беруть участь у тендерах чи укладають договори, сума яких становить більше 1 мільйона гривень. Тобто статутний капітал повинен визначатися пропорційно.  Наприклад, якщо мова йде про договір на виконання робіт на 2 мільйона гривень, то відповідно статутний капітал, наприклад, може бути визначений не менше 200 000 гривень (10% від очікуваної вартості закупівлі).

Така система допомогла б вдосконалити механізм вибору переможців публічних закупівель та уникнути корупційних випадків у цій сфері. Адже згідно з інформацією в ЗМІ досить часто товариства зі статутним капіталом 1000 і менше гривень перемагають у тендерах та укладають відповідні договори на мільйонні суми.

Так, за даними порталу Держзакупівлі.Онлайн, ТОВ «БудПромЛайн» зареєстроване 26 квітня 2019 року із статутним капіталом 1000 гривень, за 2020 рік брало участь у понад 200 тендерах, з них перемогло у 29 на сукупну суму 20,1 млн гривень. За рік ТОВ уклало 21 угоду сумою у 14,13 млн гривень, найчастіше замовником виступала Калинівська селищна рада. [4]

Отже, питання щодо невизначеності мінімального розміру статутного капіталу для ТОВ і ТДВ є досить важливим, оскільки його встановлення для певних галузей відіграло б значну роль в подоланні корупції в Україні та більшого захисту суб’єктів публічних закупівель. 

Список використаних джерел:

1.    Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю: закон України від 06.02.2018р. №2275-VIII. Законодавство України. Офіційний веб-сайт Верховної Ради України.   URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2275-19/conv#top (дата звернення: 17.04.2021)

2.    Про цінні папери та фондовий ринок: Закон України від 23.02.2001р. №3480-IV. Законодавство України. - URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3480-15#top (дата звернення: 17.04.2021)

3.    Про публічні закупівлі: Закон України від 25.12.2015р №922-VIII  Законодавство України. Офіційний веб-сайт Верховної Ради України.  URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/922-19/conv#top (дата звернення: 17.04.2021)

4.  Електронний майданчик «Держзакупівлі.Онлайн» [Електронний ресурс] https://www.dzo.com.ua/ (дата звернення: 17.04.2021)

1 коментар:

Achima Abelard сказав...

ми хочемо подякувати виняткову послугу, яку ми отримали протягом усього процесу рефінансування. професіоналізм та знання кредитної компанії пана Педро вражали та цінували. пан Педро є надійним кредитним спеціалістом. У минулому ми мали досвід роботи з кількома іншими банками і вважали цей процес неприємним та виснажливим. г-н Педро зробив усе більше, щоб гарантувати, що всі наші потреби були задоволені та що все було вирішено ретельно та ефективно. ми рекомендуємо і будемо продовжувати рекомендувати його в майбутньому.” Контактна електронна адреса містера Педро: pedroloanss@gmail.com