ЦІНОУТВОРЕННЯ В ЕЛЕКТРОННІЙ ТОРГІВЛІ
Розвиток глобалізації
у світовій економіці відбивається і в сфері ціноутворення. Особливо це
стосується всесвітньої павутини Інтернет, до якої постійно надходять величезні
обсяги інформації, включаючи цінові. Це і призвело до появи нової форми
торгівлі – електронної, яка стала глобальною.
Звичайно, що
електронна комерція популярна не тільки для побудови ефективних відносин із
клієнтами, але й для значної економії коштів. Інтернет-магазинам не доводиться
платити за оренду великих приміщень, витрачати гроші на рекламні щити та на найм
великої кількості співробітників. Іншими словами, електронна комерція має
цінову перевагу перед традиційними магазинами.
Питанням
ціноутворення, його методологічних особливостей на різних типах ринків
присвятили свої роботи багато вчених: Ф. Котлер, Дж. Сігел, В. Л. Корнієв, Н.
І. Верхоглядова, О. В. Колесников, Я. В. Литвиненко, О. Є. Мазур, П. М. Шуляк,
О. В. Жукова, В. І. Дубницький, М. В. Косовський, Р. Г. Задорожній та ін., які
досліджували основні методи ціноутворення в різних економічних умовах.
Водночас, серед опублікованих праць і практик не приділено уваги аспектам
ціноутворенню у сфері електронної торгівлі.
Електронна комерція
істотно змінює характер зовнішньої торгівлі та ціноутворення в ній. По-перше,
ціни стають доступнішими для широкого кола споживачів практично в усіх куточках
світу. По-друге, споживачі мають чудову можливість порівнювати ціни, що робить
їх більш вигідними та створює умови для зниження цін. По-третє, продавці і
покупці мають можливість спростити та скоротити дискусію щодо цін і необхідної
якості товару [2].
Таким чином,
ціноутворення в електронній торгівлі — це комплекс заходів, спрямованих на визначення
найкращих способів та засоби ціноутворення на товари та послуги, що продаються
підприємствами з використанням Інтернет-технологій.
Найпривабливішою
якістю онлайн-цін є значне скорочення часу та грошей, необхідних для пошуку
інформації про ціни та можливості аналізу, особливо для споживачів, які хочуть
прийняти оптимальне рішення при купівлі товару [1]. Легкість і дешевизна
отримання досить повної інформації про ціни на товари часто призводить до того,
що покупці мають більш широкий вибір товарів і точнішу оцінку, а також
посилюють конкуренцію між продавцями.
Суперечки між
юристами та економістами щодо цін та електронної торгівлі викликали
занепокоєння багатьох виробників щодо небажаного розголошення їхньої
комерційної таємниці. За таких обставин вони виявляються відкритими для
інформації, що різко знижує їхні реальні можливості та резерви при проектуванні
(виборі) кінцевих умов продажу товарів. Серйозною проблемою для багатьох
виробників і продавців є інтенсивна цінова конкуренція в Інтернеті, яка
зазвичай не буває при торгівлі готовою продукцією [4].
У деяких випадках Інтернет
торгівля має такий характер, коли ціни оголошує не продавець, а покупець. Для
того, щоб зберегти свої позиції в бізнесі та успішно конкурувати, виробники та
продавці зараз зосереджуються на різних стратегіях ціноутворення, які дозволять
їм принаймні уникнути різкого падіння цін і зберегти свою прибутковість [3].
Варто відзначити, що диктувати
ціни в Інтернеті (аукціони зворотних цін) можуть не тільки продавці, а й
покупці, а також різні посередники, які спеціалізуються на зборі, обробці та
наданні інформації про ціни потенційним споживачам, що є досить популярним в
Нідерландах. Канада та США.
У Китаї, Японії та
Кореї є спеціальні сайти та «інфороботи», які збирають інформацію про ціни про
багато тисяч міжнародних товарів [1]. Інтернет дає можливість автоматизувати
комплексне ціноутворення.
За результатами
дослідження зарубіжної практики пропонуємо для виробників і продавців Інтернет
істотно знизити вартість транзитних і транзакційних витрат, а для споживачів Інтернет дати можливість
оперативно отримувати інформацію про ціни, порівнювати і уточнювати в реальному
режимі часу, з урахуванням ряду додаткової інформації щодо характеристик самих
товарів і умов їх поставки [4].
Усі ці моменти
приведуть до загального зниження цін на продукцію, що продається через Інтернет
(ціни on-line), і наближатимуть ринкове середовище до ідеальної форми
досконалої конкуренції або до звичайних комерційних цін (ціни off-line) [2]. У
той же час виробничі компанії опиняться в ситуації, коли посилення
конкурентного тиску та підвищення інформаційної прозорості поступово приведе до
зміщення балансу сил від виробників і продавців безпосередньо до покупців і
споживачів, що вже надзвичайно важливим [3].
З цього можна зробити
висновок, що поява електронної комерції та торгівлі внесла деякі корективи в
методологію ціноутворення. Електронна торгівля, як складова електронної
комерції, має всі ознаки підприємницької (комерційної) діяльності за умови її
здійснення через Інтернет чи інші мережі.
Ми вважаємо, що
електронна комерція має багато переваг і недоліків, але враховуючи мінливу
економічну ситуацію та можливості торговельних організацій, електронна торгівля
має стати важливим елементом системи збуту, щоб забезпечити ефективне
використання потенціалу комерційних підприємств та підтримає стабільні відносини
з наявними клієнтами.
ЛІТЕРАТУРА
1. Калугіна Н. А. Адаптивна
модель розвитку електронної комерції. Бизнес Информ, 2018. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/adaptivna-model-rozvitku-elektronnoyi-komertsiyi
2. Краус К. М., Краус Н.
М., Манжура О. В. Електронна комерція та інтернет-торгівля. 2020. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/37044/
3. Селезньова О. О.,
Шмагіна В. В., Єгорова-Гудкова Т. І. Позитивні та негативні аспекти
автоматизації ціноутворення у цифровому маркетингу. МАРКЕТИНГ І ЦИФРОВІ
ТЕХНОЛОГІЇ, 2021. 5(3), 43-52. URL: http://mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/article/view/147
Немає коментарів:
Дописати коментар