ЕЛЕКТРОННА КОМЕРЦІЯ ЗА ЗАКОНОДАВСТВОМ СПОЛУЧЕНИХ ШТАТІВ
АМЕРИКИ
Однією з найбільш
значних змін, яку зараз переживає світ бізнесу, є прогресивний розвиток та
впровадження електронної комерції. З урахуванням стрімкого розвитку web- та
інтернет технологій, електронна комерція нарощує обсяги у світовому масштабі і
формується як окрема галузь економіки. Все більше компаній з різних країн світу
впроваджують інструменти електронної комерції, які допомагають залучити нових
клієнтів і в результаті збільшити прибуток. Не є винятком і сфера торгівельних
відносин, яка зараз активно просувається в онлайн-світ.
Відносинам сфери
електронної торгівлі присвячені праці багатьох вітчизняних та зарубіжних
учених. До них належить: Л. Гліненко, Ю. Дайновський, О. Дзивицька, В. Зосімов,
О. Берко, Д. Козьє, Л. Кондрус, І. Малюта, А. Оголь, Л. Патраманська, О. Синявська
та інші.
Аналізуючи
законодавство в сфері інтернет економіки в Україні, доречно зазначити, що правове
регулювання діяльності в цій галузі започатковано ухваленням Закону України
«Про Національну програму інформатизації» у 1998 році. Основним
нормативно-правовим актом, який врегульовує організаційно-правові засади
діяльності у сфері електронної комерції (далі – е-комерції) в Україні, на сьогоднішній
день, є Закон України «Про електронну комерцію» [1, C. 74]. Попри наявність спеціального
закону, наразі існує проблема належного нормативно-правового забезпечення
даного виду господарської діяльності.
На сьогодні Сполучених
Штатах Америки (далі – США) 55% покупців відразу шукають товар на Amazon,
оминаючи Google. Це ключова бізнес-одиниця, тобто платформа, яка дозволяє
стороннім постачальникам використовувати роздрібну та логістичну інфраструктуру
«Amazon.com, Inc.» для продажів і доставки товарів покупцям. У наш час на неї
припадає 68% всіх роздрібних продажів «Amazon.com, Inc.», що становить майже
176 млрд дол. США [4, С. 50].
Значна частка
компаній, що функціонують у секторі онлайн-ритейлу у світі та в Україні також,
намагаються повторити ринкову модель «Amazon.com, Inc.», що дозволяє отримувати
прибуток без прямої участі в торгівлі.
Позитивними
досягненнями в е-комерції є те, що створюються умови для реалізації моделі
досконалої конкуренції, використовуючи достатньо інформації, необмежену
кількість покупців і продавців, знижуючи операційні витрати до нуля, усуваючи
практично всі бар’єри для нових учасників [1, С. 79].
Адміністрація Президента
США настійно рекомендує дотримуватися власного прикладу правового регулювання у
сфері електронної комерції та іншим державам з розвиненою ринковою економікою.
Тому під час гармонізації українського законодавства вбачаємо необхідним
звернути увагу на їх досвід.
США створили власну
програму стимулювання розвитку мережевої економіки та е-комерції. Так в кінці
1990-х років фахівці американської робочої групи з електронної торгівлі при Уряді
США спільно з Організацією економічного співробітництва та розвитку розробили
кілька варіантів Міжнародних угод щодо електронних правочинів, а також низку
пропозицій у сфері оподаткування господарської діяльності, що здійснюється в
глобальній мережі Інтернет [2, С. 62].
Слід згадати Типовий
закон UNCITRAL про електронну торгівлю, прийнятий у Нью-Йорку у 1996 році, який
є своєрідним взірцем для національного законодавства у сфері електронного
бізнесу та е-комерції [3, С. 69]. Без перебільшення можна сказати, що цей
документ створив правову базу е-комерції та служить для уніфікації міжнародного
та національного законодавства.
На даний час у США
діє мораторій на оподаткування суб'єктів електронної комерції згідно із законом
«The Internet Tax Freedom Act» (Закон про свободу оподаткування Інтернету,
прийнятий 01.07.2020 р.). Варто додати, що основний принцип, якого дотримуються
в США при формуванні механізму оподаткування е-комерції, полягає в тому, щоб не
впроваджувати жодних податків для цієї сфери бізнесу, а використовувати або
дещо трансформувати існуючі дані [2, С. 63]. Закон звільняє від податку з
продажів через Інтернет, а також послуги, надані по мережі (але не «фізичні»
товари, продані через мережу). Виняток зроблено для штатів, в яких були введені
такі податки до прийняття закону. На думку влади, суть мораторію полягає у
забороні багаторазового або дискримінаційного оподаткування послуг е-комерції
та інтернет-банкінгу. При цьому проблема приховування об’єкта оподаткування при
електронній купівлі-продажу товарів та послуг у США залишається відкритою, а
найбільш ефективним методом контролю таких операцій є перевірка руху коштів на
поточних рахунках платників податків [3, С. 66].
Ми вважаємо, що наведений
досвід США у сфері е-комерції, запроваджений в українському законодавстві, удосконалив
би нормативно-правове регулювання та стан сучасної е-комерції.
Проте, існує низка
бар’єрів, які можуть перешкодити позитивним змінам процесу е-комерції на
внутрішньому ринку України. Враховуючи виклики часу та нагальні потреби
споживачів у товарах та послугах, е-комерція має позитивну тенденцію зростання
та значні перспективи для подальшого розширення ринку. За даними фахівців у
2020 році в інтернет магазинах українці витратили 140 млрд грн. і за показником
швидкості розвитку е-комерції Україна займає друге місце в Європі [1, С. 75].
На нашу думку, під час гармонізації українського законодавства доцільно звернути увагу на нормативно-правове регулювання е-комерції США. Відповідно пропонуємо заохочувати розвиток е-комерції в Україні за такими напрямками: гармонізація правових стандартів, забезпечення правового захисту суб’єктів е-комерції, усунення перешкод для розвитку міжнародного електронного бізнесу, звільнення від податкового навантаження, розбудова інфраструктури ринку е- комерції.
ЛІТЕРАТУРА
1. Сак Т. В., Ховхалюк
Д. О. Електронна торгівля в Україні: стан, тенденції, перспективи
розвитку. Маркетинг і цифрові технології. 2020. № 4(3). С.
73-85. URL: http://mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/article/view/112
2. Рєзнікова В. Поняття,
значення та перспективи правового забезпечення електронної комерції в
Україні. Теорія і практика інтелектуальної власності, 2019. №(2). С.
58-72. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Tpiv_2019_2_10.pdf
3. Червона О. Ю.
Тенденції розвитку електронної комерції. Науковий вісник Херсонського
державного університету. Серія «Економічні науки», 2020. №(39). С. 65-68.
URL: http://ej.journal.kspu.edu/index.php/ej/article/view/671
4. Сінельнік Д. О., Туль
С. І. Особливості інноваційної діяльності компанії «AMAZON. COM, INC.» у
секторі електронної комерції. 2020. С. 49–53. URL: http://dspace.puet.edu.ua/handle/123456789/9929
Немає коментарів:
Дописати коментар