понеділок, 17 січня 2022 р.

Коваль Д.В.,
студентка 3 курсу факультету маркетингу
Науковий керівник: Марченко В.Б., к.ю.н.,
професор кафедри підприємницького та корпоративного права
КНЕУ ім. Вадима Гетьмана

ІНТЕРНЕТ-МАГАЗИНИ: ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ

Розуміння законодавчої бази інтернет-магазину необхідно як власникам бізнесу, які повинні стежити за дотриманням вимог законодавства при організації власної торгівлі, так і пересічним споживачам, які знають, як захистити свої права при купівлі товарів в Інтернеті.

Інтернет-магазин — це інструмент для продажу або вираження товарів, робіт чи послуг за допомогою електронних транзакцій. Крім того, електронні правочини – це дії особи, спрямовані на набуття, зміну або призупинення прав та обов’язків громадян, використання інформаційно-телекомунікаційних систем (ІТС) [1].

Отже,  продавці мають можливість дистанційно проводити операції з продажу товарів/робіт/послуг за допомогою інтернет-магазинів, тобто через Інтернет. Важливо відрізняти інтернет-магазини від звичайних оголошень про продаж товарів можливістю електронних транзакцій. Електронні операції здійснюються на основі пропозиції (продавець пропонує укласти електронний договір), однією з яких є дистанційне укладання договору.

Кожна сторона договору може зробити пропозицію укласти договір-оферту. Якщо оферта містить основні умови майбутнього договору і виражає намір пропонента, тобто він вважає, що зобов’язаний прийняти, оферта вважається дійсною [2].

Оскільки інтернет-магазин, який по своїй суті є роздрібним продавцем, зобов’язаний здійснювати продаж кожному, хто до нього звернеться (ч. 1 ст. 633 ЦКУ), і на сайті має міститися інформація про предмет і ціну договору (істотні умови).Отже, інформація на сайті магазину є офертою за публічним договором роздрібної торгівлі, а акцептом пропозиції є оформлення замовлення або оплата покупцеві.

Сфера відносин купівлі-продажу товарів через Інтернет регулюється законодавством України, зокрема Законом України «Про електронну комерцію» , який визначає порядок використання інформаційно-телекомунікаційних систем для здійснення електронних операцій та визначає Права та обов'язки учасників сфери електронної комерції.

Крім того, діяльність щодо купівлі-продажу товарів інтернет-магазинами регулюється положеннями Конституції України (право на підприємницьку діяльність), Господарського та Цивільного кодексів України, Законів України «Про захист прав споживачів», «Про рекламу», «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні», «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», «Про захист персональних даних», тощо.

Крім того, надзвичайно важливим моментом в організації інтернет-магазинів є усвідомлення можливих несприятливих наслідків, які коригують певні нормативні акти, що допомагає здійснювати діяльність відповідно до законодавства.

Ключовим моментом у реалізації електронної комерції є цивільно-правова відповідальність. До таких зобов’язань належать сплата пені, пені, відшкодування матеріальної та моральної шкоди, завданої порушенням договірних зобов’язань. У випадку ненадання, тобто не опублікування необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації на сайті, власник Інтернет-магазину – комерційна особа може бути притягнутий до адміністративної відповідальності.

ЛІТЕРАТУРА

1. ЗУ про електронну комерцію: від 03.09.2015, №675 URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/675-19#Text

2 Цивільний кодекс України від 16.01.2003 №435-IV. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text

Немає коментарів: