Савсюк В.В.
«Право», 4 курс
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
Науковий керівник – к.ю.н., доцент кафедри підприємницького та корпоративного права Коломієць-Людвіг Є. П.
РОЗВИТОК МАЛОГО БІЗНЕСУ В ЄС ТА УКРАЇНІ: СПЕЦИФІКА ЦИФРОВОЇ ЕРИ
Вступ. Визначення проблеми результатів проектного дослідження ефективного функціонування, розвитку та взаємодії суб’єктів великого, середнього та малого бізнесу в інформаційному суспільстві. Їх діяльність різних за розміром підприємств сприяє вирішенню різних завдань суспільного розвитку. Так, малий бізнес є більш гнучким та здатним до трансформації і нововведень, як того потребують основні канони підприємництва. Натомість великі підприємства є більш фінансово стійкими та здатними до реалізації масштабних інвестиційних проектів. Нині в Україні наявні проблеми у функціонуванні всіх категорій підприємств незалежно від їх розміру. Проте якщо більшість великих підприємств характеризується погіршенням фінансового стану через загальні кризові явища у вітчизняній економіці, неефективність фінансового ринку і обмеженість доступу до інвестиційних ресурсів, то стан малого бізнесу, який і раніше мав слабкі позиції, сьогодні є критичним. Отже, дослідження динаміки і проблем розвитку саме малих підприємств в Україні має першочергове значення.
Мета полягає у дослідженні сучасного стану розвитку суб’єктів малого підприємництва в інформаційній Україні, а також зіставленні показників функціонування малого бізнесу в Україні та країнах Європейського Союзу.
Актуальність результатів проектного дослідження є покращення динаміки розвитку малих підприємств в Україні на фоні Європейських країн.
Методи дослідження. Дослідження виконувалось на основі наступних методів: системного аналізу – при аналізі офіційних показників розвитку малих підприємств; статистичного – для аналізу даних роботи підприємств протягом певного часу; абстрактно-логічного – при формуванні висновків та пропозицій.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Проблема розвитку малого бізнесу в Європейських країнах та Україні висвітлена в дослідженнях та публікаціях вчених: Д.А. Антонюк, І.С. Біла, С.В. Громенкова, Т.І. Кужда, Н.М. Салатюк, О.А. Сороківська, В.В. Турчак та інших.
Виклад основного матеріалу досліджень. Важливою складовою економіки будь якoї країни, що надає йoму гнучкoсті, мoбілізує фінансoві й вирoбничі ресурси, прискoрює тeмпи науково-технічного прогресу в еру цифрових мoжливостей, вирішує проблему зайнятості населення, а також формує екoнoмічнo cамoстійний і cтaбiльний cepeдній клac дe є мaлi тa ceрeднi підприємства. Тому активна пiдтримка розвитку малого бізнесу та побудова технологічно-цифрового господарського ринку завдяки сучасним можливостям має стати головним вектором реформ в Україні, що буде рушійним фaктoрoм пiдвищeння piвня життя нaсeлeння тa cприятиме iнтeгрaцiї нaцioнaльнoї eкoнoмiки у свiтoвe глoбaльнe гoспoдapcтвo. [6]
В розвинених країнах, відповідно до статистичних даних, найчисельнішим сектором господарства 93–99 % від загальної кількості суб’єктів підприємницької діяльності є малі підприємства. Від 50 до 70 % Виробничо-Валового Продукту – далі (ВВП) розвинених країн виробляється саме в цьому секторі. Отже, розвиток малих підприємств є рушійною силою для розвитку економіки кожної інформаційно розвиненої країни. [4]
З поступовим розвитком сучасних технологій у 80-х роках минулого сторіччя характер малого і середнього бізнесу значно зріс. За даними ООН, на МСП задіяно 50% працездатного населення і виробляється від 30% до 60% ВВП. [5.ст.6]
Відповідно до ст.55 Господарського кодексу України малі підприємства визначаються до 50 працевлаштованих, частка таких підприємств у забезпеченні населення робочими місцями становить, за офіційними даними, до 10%.[1]. Насправді цифра буде дещо більшою через високий рівень тіньового способу ведення бізнесу, що свідчить про не досконалу систему перевірки та контролю інформації, яка подається суб'єктами підприємницької діяльності, тому до європейських показників Україна ще не досягла. І це при тому, що в Україні налічується понад півтора мільйона фізичних осіб-підприємців, з яких справжню операційну діяльність веде лише третя частина.
Ще рік тому через важкі кредитні умови для бізнесу, в Україні менше 10% підприємств використовували кредитні ресурси. Ті що використовували — доволі часто за рахунок кредиту підсилювали обіговий капітал, але не інвестували у подальший розвиток. А от Європейські підприємці, навпаки , майже не уявляють своєї діяльності без залучення кредитних ресурсів і використовують ці кошти з урахуванням перспектив. [7] Я вважаю, що після покращення стану у світі та Україні з пандемією, ця цифра зміниться через позитивні зміни в нашому законодавстві та нашому різкому переходу в «онлайн режим» ведення бізнесу та взагалі управління державою, що безумовно вплине на стрімкий розвиток та навіть я назвав би це — технологічним проривом для інформаційної Країни.
Банківський сектор в Україні завжди був більше пов'язаний з великими підприємствами. Втім після декількох криз та особливо під час сьогоденних подій в світі, ситуація починає змінюватись: великі підприємства не витримують напруги, в той час як МСП доводять свою стійкість та витривалість.
Я вважаю, що першочерговим кроком для покращення ситуації з розвитком цифровізації економіки в Україні є надання доступного кредиту з вигідними умовами відсоткування, що дало б можливість підприємцям з чітким та дієвим бізнес планом виділяти кошти на автоматизацію свого виробництва, тому що це все на пряму впливає на час виконання роботи, а подальшому на доходи підприємства. Відповідно, в час коли кожної секунди світ розвивається, необхідно швидко підлаштовуватися під стрімко розвиваючусь «технологічну хвилю» щоб не залишитися далеко позаду, але це все потребує значних витрат, тому держава повинна обов'язково сприяти в цьому МСП і працювати на перспективу.
На даному етапі розвитку нашої держави, Президент підписав закон, який вносить зміни до Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" щодо забезпечення функціонування Фонду розвитку підприємництва [2] , завдяки чому, зрушив з мертвої точки дану ситуацію. Зміни передбачають виділення 2 млрд грн для запуску програми кредитів під 5, 7 та 9 відсотків річних у гривнях для підтримки мікро та малого бізнесу. Відсоток залежить від розміру і виду бізнесу. Звісно це не такі умови, які надаються німецьким громадянам, але ми йдемо у вірному напрямку. Також у Стратегічній Програмі допомоги ЄС Україні (2018-2020 рр.), а саме в Додатку I до Угоди про фінансування ENI/2019/042-007 "Підтримка ЄС для електронного урядування та цифрової економіки в Україні" у ч.4 визначаються цілі сталого розвитку спрямовані на цифрову економіку: 8.2. Досягнення більш високого рівня економічної продуктивності шляхом диверсифікації, технологічного вдосконалення та інновацій; 9В Підтримка розвитку вітчизняних технологій, досліджень та інновацій, у тому числі шляхом забезпечення сприятливого політичного середовища; 16.6. Розвиток ефективних, підзвітних та прозорих інституцій на всіх рівнях. 16А Зміцнення відповідних національних інституцій, у тому числі шляхом міжнародного співробітництва, для зміцнення спроможностей на всіх рівнях. [8]
Висновки та пропозиції. Виходячи з вище наведеного, малий бізнес є невід’ємною складовою соціально-економічної системи інформаційної країни,.
Проведений аналіз основних показників розвитку та функціонування суб’єктів малого підприємництва в Україні та здійснена порівняльна оцінка базових показників діяльності малих підприємств в Україні та деяких країнах ЄС дали змогу виявити структурні диспропорції у розвитку малого бізнесу в Україні. Тому надзвичайно актуальними є подальше вивчення шляхів вирівнювання визначених дисбалансів, сприяння розвитку малого бізнесу в еру цифрових можливостей в Україні.
Література:
Господарський Кодекс України (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2003, № 18, № 19-20, № 21-22, ст.144) ст.55. –Режим_доступу.–[Електронний_ресурс]: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#n469
Закон України Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" щодо забезпечення функціонування Фонду розвитку підприємництва. –Режим_доступу.– [Електронний_ресурс]: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/436-IX
Індекс політики у сфері МСП Країни Східного партнерства 2020 Оцінка стану реалізації Акту про малий бізнес для Європи Україна: Акт про малий бізнес, країнний профіль. Режим_доступу. – [Електронний_ресурс]: https://www.oecd.org/global-relations/SMEPI-EaP-2020-Ukraine.pdf
EuropeanUnionlaw [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://eur-lex.europa.eu
Інтеграція інфраструктури підприємництва регіонів України та країн ЄС / Д. А. Антонюк, А. О. Двігун // Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. - 2014. - Вип. 4. - С. 134-140. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sepspu_2014_4_17
Глобалізація світового господарства та її вплив на економічний розвиток України//–Режим_доступу.–[Електронний_ресурс]: file:///C:/Users/Admin/OneDrive/%D0%A0%D0%B0%D0%B1%D0%BE%D1%87%D0%B8%D0%B9%20%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%BB/vdnaba_2013_2_22.pdf
Режим_доступу–[Електронний_ресурс]: https://www.epravda.com.ua/publications/2018/05/15/636754/
Додаток I до Угоди про фінансування ENI/2019/042-007 "Підтримка ЄС для електронного урядування та цифрової економіки в Україні". Режим доступу – [Електронний ресурс]: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_001-20#Text
Немає коментарів:
Дописати коментар