ОСОБЛИВОСТІ ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ФІЗИЧНИХ
ОСІБ ПІДПРИЄМЦІВ В УМОВАХ КАРАНТИННИХ ОБМЕЖЕНЬ
На разі, у всьому світі, і в Україні в тому
числі, вирує та шириться вірусна хвороба COVID-19, яка перекреслила всі позитивні прогнози щодо успішного розвитку економіки
країни. Руйнівні наслідки «заморожування» діяльності відчули на собі усі
суб’єкти господарської діяльності: величезні обсяги збитків торгівельних підприємств,
різке скорочення виробничих потоків, колосальні масштаби скорочення персоналу –
здатні призвести до економічного краху. Саме тому, пошук шляхів виходу з
кризового стану, а також розробки заходів забезпечення стійкості та
повноцінного функціонування та регулювання діяльності фізичних осіб-підприємців (далі – ФОП) набувають
актуальності та потребують детального правового дослідження.
Слід зазначити, що
питання особливості
правового регулювання діяльності ФОП в умовах карантинних обмежень
розглядають такі провідні фахівці як, Р. Редька, В. Обух, С. Педак та
інші. В юридичних колах досліджувана проблема не залишається поза увагою провідних
спеціалістів.
З огляду на вищезазначену ситуацію,
Кабінетом Міністрів України було запроваджено карантині заходи, з метою
протидії поширенню коронавірусної інфекційної хвороби COVID-19,
які спрямовані на призупинення діяльності або обмеження діяльності деяких
суб’єктів господарювання. Разом з тим, введення даних заходів може призвести в
першу чергу до зниження економічної активності в країні і як наслідок зупинення
роботи деяких суб’єктів господарювання, що викликане відсутністю організаційних
або технічних умов, необхідних для виконання роботи, у зв’язку із обставинами
невідворотної сили [5].
У свою чергу,
Департамент стратегічного планування та макроекономічного прогнозування в
рамках консенсус-прогнозу «Україна у 2020–2021 роках: наслідки пандемії»
підкреслюють важливість реалізації ряду пропозицій щодо подолання кризових явищ
в Україні: «…звільнити від сплати або надати відстрочку сплати податків на
період карантину, суб’єктам господарювання діяльність яких передбачає приймання
відвідувачів, зокрема заклади громадського харчування, торговельно-розважальні
центри, інші розважальні заклади, фітнес-центри, заклади культури,
торговельного і побутового обслуговування населення. До цього переліку можливо
включити також суб’єктів господарювання, що займаються туристичним бізнесом,
пасажирських авто перевізників; запровадити комплекс заходів фінансового
характеру з підтримки малого бізнесу та ФОП» [7, с. 24].
В умовах фінансово-коронавірусної нестабільності
одними із перших антикризових кроків у багатьох державах стали заходи,
спрямовані саме на забезпечення виживання дрібного підприємництва.
Уряд запровадив систему підтримки бізнесу, яка
дозволить максимально зняти фінансове навантаження на підприємців у період
карантинних обмежень. Серед них: кредитні канікули, податкові преференції,
підтримка малого і середнього бізнесу, підтримка агробізнесу, інформаційна
підтримка бізнесу. Виходячи з цього Верховна Рада ухвалила
«антикоронавірусні» закони, якими, з-поміж іншого, передбачені тимчасові «послаблення»
для малого й середнього бізнесу, а зокрема, для ФОПів. Це – закон № 533-IX, «Про внесення
змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки
платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання
виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 29 травня, та закон
№540-IX, «Про
внесення змін до деяких законодавчих актів, спрямованих на забезпечення
додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням
коронавірусної хвороби (COVID-2019)» від 24 червня 2020 р [1,2].
Також у 2020
році Президент України Володимир Зеленський підписав закони, які він ініціював
для підтримки громадян і бізнесу у період дії карантинних заходів. Серед них: Закон №1071-ІХ, який передбачає надання одноразової
матеріальної допомоги у розмірі 8 тис. грн. найманим працівникам, які втратили
частину заробітної платні внаслідок запровадження карантинних обмежень, та
фізичним особам-підприємцям (ФОП), які втратили частину доходу внаслідок
карантину; Закон №1017-ІХ, який
регламентує, що до 1 січня 2022 року відтерміновано
обов’язкове застосування РРО (ПРРО) для фізичних осіб – підприємців, які є платниками єдиного
податку другої – четвертої груп та обсяг доходу яких протягом календарного року не
перевищує 220 МЗП, крім тих, які провадять діяльність у сферах з
істотними ризиками ухилення від оподаткування; та закон №1072-ІХ про
податкові пільги для бізнесу [3,4,6].
Безперечно,
Covid-пандемія суттєво вплинула на розвиток і діяльність ФОП в умовах карантинних
обмежень.
Саме тому, необхідно
підкреслити, що забезпечення стійкості та повноцінного функціонування суб’єктів
господарювання в сучасних умовах адаптації до швидко змінюваних
епідеміологічних обставин прямо залежить від комплексних, обґрунтованих дій.
Отже, на нашу думку, саме цілеспрямовані, узгоджені, послідовні антикризові
заходи спроможні реабілітувати економічну сферу.
Список використаних джерел:
1. Про внесення змін до Податкового кодексу
України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період
здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню
коронавірусної хвороби (COVID-19): Закон України від 29 травня 2020р. // Законодавство України.
Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/533-20#Text
2. Про внесення змін до деяких законодавчих
актів, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних
гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-2019): Закон
України від 24 червня 2020 р. // Законодавство України. – Офіційний сайт Верховної Ради
України. – URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/540-20#Text
3. Про соціальну
підтримку застрахованих осіб та суб’єктів господарювання на період здійснення
обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання
поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2: Закон України від 09 квітня 2021 р.
// Законодавство України. – Офіційний сайт Верховної Ради України. – URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1071-20#Text
4. Про внесення змін до Податкового кодексу України
та інших законів України щодо соціальної підтримки платників податків на період
здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою
запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19,
спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2:
Закон України від 04 грудня 2020
р. // Законодавство України. – Офіційний сайт Верховної Ради України. – URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1072-20#Text
5. Діяльність суб’єктів господарювання
під час карантину (правовий аналіз нормативно-правових актів) URL: https://protocol.ua/ua/diyalnist_sub_ektiv_gospodaryuvannya_pid_chas_karantinu_(pravoviy_analiz_normativno_pravovih_aktiv)/ (дата звернення
13.04.2021 р.)
6. З 10 грудня діють три важливі «карантинні» закони: про 8000 грн. допомоги,
відстрочення РРО для ФОП і податкові пільги URL:
https://news.dtkt.ua/state/laws-and-regulations/66626
(дата звернення 14.04.2021р.)
7. Україна у 2020-2021
роках: наслідки пандемії консенсус-прогноз URL:file:///C:/Documents%20and%20Settings/Admin/%D0%9C%D0%BE%D0%B8%20%D0%B4%D0%BE%D0%BA%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%8B/Downloads/Consensus_2020_Apr_Ukr%20(1).pdf
(дата звернення 15.04.2021р.)
Немає коментарів:
Дописати коментар