ПРОБЛЕМИ ПРАВОВОГО
РЕГУЛЮВАННЯ
ОРГАНІЗАЦІЙНО-ГОСПОДАРСЬКИХ ДОГОВОРІВ
Організаційно-господарський
договір є важливим засобом регулювання договірних відносин, які виникають між суб’єктами
господарських правовідносин та виступають основною формою реалізації організаційно-господарських
зобов’язань в цілому. Такі договори є недостатньо дослідженими, проте наразі
набувають все більшої популярності і укладаються між різними суб’єктами
господарського права.
Організаційно-господарський
договір – це договір, що може бути укладений між двома або більше суб’єктами організаційно-господарських
правовідносин, які спрямовані на виникнення юридичних прав та обов’язків у
сфері управління господарською діяльністю [1, с. 186].
Варто зазначити, що
як в законодавстві України, так і в науковій літературі не визначено єдиного
поняття «організаційно-господарського договору», проте досить часто дане
визначення ототожнюють з «організаційно-господарськими зобов’язаннями» або «довгостроковими
договорами». Наведемо думки науковців відносно їх наукового підходу до
розуміння поняття «організаційно-господарський договір».
Наприклад,
вчений Мілаш В. визначив, що організаційно–господарський договір – це договір,
який укладається між суб’єктами господарського права, що спрямований на
виникнення нового організаційного елемента господарської інфраструктури або ж
за своїм змістом встановлює ті зв’язки, які вже існують між суб’єктами
організаційно-господарських повноважень [2, с. 38]. Правознавець Горбова Н. підкреслює,
що організаційно-господарський договір – це договір, який спрямований на
організацію діяльності двох або більше суб’єктів і за своїм змістом він може
містити майнові елементи, але без переваги над організаційними [4, c. 82].
Отже,
проблемним аспектом такої договірної конструкції виступає те, що поняття
організаційно-господарського договору не закріплено однозначно в законодавстві
України, що ускладнює процес його застосування на практиці.
Основними
суб’єктами під час укладання організаційно-господарських зобов’язань виступають,
з одного боку, суб’єкт господарювання, а з іншого боку, суб’єкт
організаційно-господарських повноважень (органи державної влади, органи
місцевого самоврядування, які наділені відповідною господарською компетенцією,
тощо) [1, с. 176].
Організаційно-господарські
договори можна класифікувати за різними критеріями, проте відсутній єдиний підхід
серед науковців щодо їх класифікації, тому використовуючи різні наукові джерела,
узагальнимо і наведемо наступні:
за
суб’єктним складом – односторонні та двосторонні (в більшості випадків такі
договори є двосторонніми) [1, с. 176];
- за ознаками взаємного становища сторін –
вертикальні та горизонтальні організаційно-господарські договори [2, с. 39];
- за організаційно-господарськими
зобов’язаннями – організаційно-управлінські та внутрішньогосподарські договори [4, с. 189];
- за строком дії - середньострокові (від 1 до 5 років) та довгострокові
(понад 5 років) [2, с. 39];
- за визначенням змісту – договори приєднання
та договори, зміст яких визначають під час безпосереднього їх укладання;
-
залежно
від способу виникнення – формальні, реальні та консенсуальні
організаційно-господарські договори [3, c. 48];
- за економічним та юридичним змістом –
договори про спільну діяльність, договори щодо організації об’єднання
підприємств, договори комерційної концесії, договори про створення оптового
ринку електронної мережі та інші [1, с.
176].
Як можна побачити, дана класифікація дозволяє
виокремлювати договори за відповідними критеріями. Вона надає змогу
систематизувати та слугує подальшому вдосконаленню різних нормативно-правових
актів, що у свою чергу надає можливість суб’єктам господарювання зробити
правильний вибір договірної конструкції під час організації та здійснення
господарської діяльності.
Організаційно-господарські договори відповідно до
законодавства України мають бути укладені у формі єдиного документу, спрощений
спосіб укладання такого виду договору неможливий. Тобто, організаційно-господарський
договір не може бути укладений за допомогою факсограми, телеграми, обміну
листами, телефонограми тощо [1, с. 186].
Безумовно, зазначимо, що організаційно-господарські
договори за своєю характеристикою виступають як специфічні форми господарського
зв’язку, які виникають між суб’єктами господарської діяльності.
Організаційно-господарські договори також мають свої
чітко визначені функції, без яких договір не може існувати. І такими функціями
зокрема виступають: організаційна, регулятивна, координаційна, інформаційна,
управлінська, контрольна та правозахисна. Кожна з цих функцій може бути головною при регулюванні відносин у різних сферах
укладання організаційно-господарських договорів.
Підсумовуючи, варто визначити такі особливості
організаційно-господарського договору: суб’єктний склад – дві чи більше особи,
між якими має бути укладений договір; домовленість між сторонами щодо всіх
істотних умов договору; обов’язково даний вид договору має укладатися
безпосередньо у господарській сфері; організаційні елементи мають переважати
над майновими; формою реалізації є організаційно-господарські зобов’язання;
рівність сторін у договірних відносинах не завжди має місце; індивідуальність
та неповторність договору; організаційно-управлінський характер; може укладатися
на основі примірних договорів; укладається у формі єдиного документу та має
обов’язковий характер виконання.
Висновки. Організаційно-господарські договори є важливим
регулятором господарських відносин, що виникають, з однієї сторони між
суб’єктом господарювання та з іншої сторони, між суб’єктом
організаційно-господарських повноважень. Такі договори є малодослідженими у
сфері господарювання і потребують детального аналізу, що сприятиме ефективному
їх застосування у організаційно-господарських правовідносинах.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
1. Господарський кодекс
України від 16 січня 2003 р. // Законодавство України. – Офіційний сайт Верховної
Ради України. – URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436–15
2. Адам В. М., Гамалюк Б.М. та ін.; за
заг. ред. М. С. Долинської. Проблеми
правового регулювання договірних відносин суб’єктів господарювання: монографія
/ В. — Львів: ТОВ «Галицька видавнича спілка», 2019. — 247 с. – [Електронний ресурс]. – URL
: http://nbuviap.gov.ua/images/dorobku_partneriv/Problemy%20pravovoho%20rehuliuvannia%20dohovirnykh%20vidnosyn%20subiektiv%20hospodariuvannia.pdf
3. Мачуський В.В.,
Кожура Л.О., Сагайдак Ю.В. Правове регулювання господарської діяльності:
нав.посіб. – К: КНЕУ, 2015 – 152 с.
4. Подцерковний О. П. Господарське право.
Навч. підр. —
Одеса: ОЮА, 2019. — 421 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар