четвер, 17 червня 2021 р.

Лісніковська Н.В.
«Право», 3 курс
ДВНЗ «Київський національний економічний
 університет імені Вадима Гетьмана»
Науковий керівник – к.ю.н., доцент кафедри підприємницького та
корпоративного права Шаталова Л.М.

 

ЕЛЕКТРОНА ТОРГІВЛЯ В УМОВАХ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ

 

За аналогією з іншими галузями, торгівля зазнала суттєвих змін і почала розвиватись завдяки триваючій цифровізації сучасного життя. Велика кількість споживачів практично з усіх країн отримують вигоду від онлайн-транзакцій та купівлі товарів онлайн загалом. Важливим фактором стала також пандемія COVID-19, яка на макрорівні завдала надзвичайної шкоди світовій торгівлі офлайн, але надала поштовх розвитку електронної торгівлі. За останні кілька років електронна торгівля стала невід’ємною частиною глобальної системи роздрібної торгівлі, а тому дослідження цього питання є надзвичайно актуальним.

Метою дослідження є відображення стану та перспектив розвитку електронної торгівлі в Україні, а також надання рекомендацій щодо удосконалення правового регулювання захисту прав споживача в сфері електронної торгівлі.

Методологічну основу роботи складають загальнонаукові методи пізнання та обґрунтування сутності соціально-правових явищ та інститутів (методи системного аналізу, діалектичного розгляду явищ, подій і процесів, аналізу, синтезу, індукції, дедукції, цивілізаційний метод, порівняльний).

Дослідження стану електронної торгівлі, а також впливу пандемії COVID-19 на її розвиток проводили вітчизняні науковці: Г.І. Купалова, Т.М. Артюх, О.В. Ковальова, Ю.Ю. Васильєв, Л.К. Гліненко, Т.В. Дубовик, С.С. Маловик, О.О. Синявська, тощо. Активні дослідження також проводили науковці інших країн світу, зокрема, В. Маккіббін, Р. Фернандо, А. Матту, Д. Менсбругге, К. Більдта, Т. Ву та інші.

 Проаналізувавши вагомий внесок авторів щодо сучасного стану електронної торгівлі та певних аспектів впливу пандемії на електронну торгівлю, варто зазначити наявність стрімких змін в цій сфері. Відповідно виникає потреба детального дослідження, узагальнення сучасного стану  ринку та вивчення  особливостей  електронної комерції в сучасних умовах в Україні та світі.

Слід зауважити, що сфера відносин електронної торгівлі регламентується досить розгалуженою системою нормативно-правових актів. Основним правовим актом, який регламентує Правові відносини у сфері електронної комерції під час вчинення електронних правочинів, є Закон № 675 «Про електронну комерцію». На такий вид торгівлі поширюються й положення таких базових нормативно-правових актів: Цивільний кодекс України, Закону № 1023 «Про захист прав споживачів», Закону № 2297 «Про захист персональних даних», Закону № 265/95 «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», Закону № 2346 «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» та інші. Є й підзаконні нормативно-правові акти, зокрема Правила № 103 «Про затвердження Правил продажу товарів на замовлення та поза торговельними або офісними приміщеннями», Правила № 206 «Про затвердження Порядку оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку», тощо. Однак, незважаючи на викладене, у вітчизняній нормативно-правовій базі велика кількість питань у даній сфері залишається неврегульованою, що нерідко призводить до порушення прав та інтересів фізичних та юридичних осіб. Отже, належне та ефективне правове регулювання та регламентація розглядуваних проблем на даний час є особливо актуальним.

Варто зазначити, що електронна торгівля - господарська діяльність у сфері електронної купівлі-продажу, реалізації товарів дистанційним способом покупцю шляхом вчинення електронних правочинів із використанням інформаційно-телекомунікаційних систем [1].

Електронна комерція на сучасному етапі розвитку інформаційно-комунікаційних технологій  означає  не  лише  процес  купівлі-продажу товарів та послуг за допомогою Інтернету або автоматизацію деяких бізнес-процесів за рахунок  впровадження  системи  корпоративних порталів, а й додатково оптимізацію різних операцій на основі принципів самоорганізації, самоконтролю та контролю в автоматичному режимі [2, c. 2].

Споживачі можуть вибирати з різних онлайн-платформ для перегляду, порівняння та покупки необхідних їм товарів або послуг. Тобто, для індивідуальних споживачів надається велика кількість цифрових можливостей для здійснення покупок прямо з дому. Станом на 2020 рік на онлайн-торговельні майданчики припадає найбільша частка онлайн-покупок у всьому світі. Так, згідно з дослідженням громадської організації  «Союз споживачів України», у світі оцінюють оборот e-commerce на цей рік на суму близьку до $4 трлн, а в Україні прогнозується $4 млрд. Середні темпи зростання цього ринку в світі за 2020 рік – 12-14%, в Україні – приблизно 17%. Відповідно до проведеного дослідження, середньостатистичний покупець, який користується послугами онлайн-комерції, за рік витрачає приблизно $500 [3].

Разом з цим важливим для споживача є питання співвідношення ціни та якості, а також особистої безпеки. Багато осіб, які здійснюють покупки онлайн відчувають переживання щодо безпечності цього сайту чи інтернет-магазину, так як не до кінця впевнені в їх надійності.

Протягом останнього часу найбільшою популярністю серед українців користуються маркетплейси. Перевагою цієї бізнес-моделі є нижчі витрати на інфраструктуру і формування стосунків зі споживачами.

З усіх каналів електронної комерції в Україні найбільш поширений є B2C – бізнес – споживачу (англ. – Business-to-Consumer),  представлений,  переважно, у вигляді інтернет-магазинів та маркетплейсів, де здійснюється  продаж  товарів  кінцевому  споживачу. При цьому, найбільший обсяг потенційної аудиторії покупців зосереджується на таких популярних інтернет-майданчиках, як Prom, де частка прямого трафіка становить 19%, Rozetka – 30%, ОLX – 44%, Aliexpress – 50%. На Prom.ua в березні 2020 покупці зробили 124 тис. замовлень на продукти харчування [4]. Це майже вполовину більше ніж в минулому році. За даними OLX в березні 2020 року попит на товари для краси і здоров'я зріс на 84%, продукти харчування – на 110%, непродовольчі товари повсякденного попиту стали популярнішими на 345% [4, с. 4; 5 с. 45;].

На нашу думку, така статистика спричинена перш за все змінами з якими зіштовхнулось все людство у 2020 році, зокрема, з пандемією. COVID-19 здійснив помітний вплив на електронну торгівлю в цілому та вплинув на зміну поведінки споживачів в мережі Інтернет. Криза COVID-19 прискорила поширення електронної торгівлі за рахунок нових фірм, клієнтів і типів товарів.

Пандемія дала можливість споживачам отримати доступ до великої різноманітності товарів, не виходячи з дому, і дозволив компаніям продовжувати роботу, незважаючи на різні обмеження. Так у червні 2020 р. світовий роздрібний трафік електронної комерції досяг рекордних 22 мільярдів відвідувань у місяць, причому виключно високий попит був на повсякденні товари, такі як продукти харчування, одяг, а також роздрібні технічні товари [6, с.289-290].

На нашу думку, швидкий розвиток електронної торгівлі зумовлений тим, що навіть при невеликих витратах на створення інтернет-магазину та його функціонування, у підприємців з’являється доступ до значної кількості потенційних покупців, що в свою чергу приносить більший дохід та стабільну базу клієнтів.

Водночас з позитивним досвідом інтернет-торгівлі, існує і низка чинників, які негативно впливають на її розвиток. Серед основних варто виділити: розвиток кіберзлочинності, недостатній рівень надійності інтернет-магазинів, низька купівельна спроможність населення, недовіра до якості товару та неможливість побачити його споживання. Таким чином, найбільшими перешкодами для споживачів при онлайн-купівлі товару є недовіра та сумніви до продавця, тривалість доставки, проблематичність повернення товару, тощо.

Таким чином, стан електронної торгівлі в Україні значно активізувався. Більшість споживачів перейшли на купівлю предметів повсякденної необхідності в мережі Інтернет. Вважаємо, що зміни в електронній комерції є довгостроковими, так як купівля товарів онлайн спрощує життя людей. Водночас у споживачів виникли і різні проблеми, пов’язані з виходом в мережу, фінансовою доступністю, навичками і довірою, тощо.

Ми вважаємо, що для вирішення цієї проблеми необхідно, перш за все, з боку держави підвищити фінансову доступність серед споживачів, а також забезпечити якісний Інтернет-зв’язок по всій території України. Важливим аспектом є також зміцнення довіри до електронної торгівлі та сприяння її розвитку. Необхідно забезпечувати споживачам захист від недобросовісної практики у сфері електронної торгівлі та небезпечних товарів. Важливим є також нормативне забезпечення, відповідно до якого споживач може бути впевненим у надійності покупки та можливості її повернення.

Вважаємо доцільним запропонувати удосконалити законодавство, що регламентує відносини, які виникають у сфері електронної торгівлі. А саме, систематизувати та узгодити положення, які прописані в основних нормативно-правових актах щодо правової регламентації процесу електронної торгівлі.

Для покращення стану електронної торгівлі, на нашу думку, власникам інтернет-магазинів варто надавати клієнтам необхідну та потрібну інформацію на сайті; забезпечити зрозумілість та доступність взаємодії з інтернет-платформою для покупок; надати споживачу можливість порівняння товару; забезпечити такі інструменти як рейтинги, відгуки; забезпечити комфортні умови для покупок; створити зручне в використанні інтернет- середовище, в якому споживач зможе без сумнівів обрати потрібний товар. 

 

Література:

1.   Про електронну комерцію : Закон України від 03.09.2015 № 675-VIII // Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/675-19 (дата звернення: 05.05.2021).

2. Нікітенко К. Роль електронної торгівлі в підвищенні якості взаємодії держави, бізнесу та суспільства. Економіка та суспільство. 2021. №24. С.5  URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-24-17  

3. Дослідження щодо ситуації на ринку електронної комерції в Україні, 2020. Дані сайту громадської організації «Союз споживачів України». URL: https://www.consumers.support/?p=7149

4.  Кузьо Н., Косар Н., Мельниченко І. Електронна комерція в Україні: сучасний стан, галузеві особливості та організаційні форми. Маркетинг і цифрові технології. Том 5. №1. 2021. С 27-41. URL: http://mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/article/view/128/115

5.   Купалова, Г. І., Артюх, Т. М., & Бодяковська, А. В. Стратегія розвитку електронної комерції в період пандемії COVID-19. Підприємництво і торгівля, (28), 40-48. 2021. URL: https://doi.org/10.36477/2522-1256-2021-28-06

6. Тютюнник С.В., Тютюнник Ю.М. Розвиток електронної торгівлі: світовий та вітчизняний досвід. Збірник наукових статей за матеріалами VІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції «Актуальні проблеми соціально-економічних систем в умовах трансформаційної економіки» 2021. С. 288-291. URL: http://dspace.pdaa.edu.ua:8080/bitstream/123456789/10552/1/%D0%A2%D1%8E%D1%82%D1%8E%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%A1.%D0%92.%2C%20%D0%A2%D1%8E%D1%82%D1%8E%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%AE.%D0%9C..pdf

Немає коментарів: