понеділок, 17 січня 2022 р.

Мухладі Є.В.,
студентка факультету маркетингу, групи РК-302
Науковий керівник: Марченко В.Б., к.ю.н.,
професор кафедри підприємницького та корпоративного права
КНЕУ ім. Вадима Гетьмана

ЗАХИСТ ПРАВ СПОЖИВАЧІВ У СФЕРІ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ

 

Електронна комерція - це купівля чи розпродаж товарів в електронному вигляді через онлайн-хостинги або у світовій мережі. Електронна комерція побудована на таких технологіях, як мобільна комерція, електронні безготівкові перекази, управління ланцюжком продажів, віртуальний маркетинг, онлайн-сортування транзакцій, електронний обмін даними, схеми управління резервами та системи автоматизованого збору відомостей. [1]

Споживач - це особа чи група осіб, які мають намір закуповувати чи задіяти куплені товари, продукти чи послуги, насамперед для персональних, громадських, сімейних, домашніх та подібних потреб, не пов'язаних безпосередньо з комерційною чи діловою діяльністю. [2]

Захист споживачів – це методика захисту покупців товарів та послуг та населення від некомпетентних впливів на ринку. Заходи захисту прав споживачів нерідко встановлюються законом. [3] Права споживачів:

1)    захист своїх прав урядом;

2)     належну якість продукції та обслуговування;

3)      безпеку продукції;

4)   потрібну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію державною мовою про продукцію, її кількість, якість, асортимент, її виробника (виконавця, продавця) відповідно до Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної";

5) обслуговування державною мовою відповідно до Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної";

6)  стягнення майнової та духовно-моральної шкоди, заподіяної внаслідок вад продукції (дефекту в продукції), згідно із законом;

7) заяву до суду та інших довірених державних органів за захистом порушених прав;

8)   згуртування у громадські організації споживачів (об'єднання споживачів).

Обов’язки споживачів:

1)   перед початком експлуатації товару уважно ознайомитися з дотриманнями експлуатації, сформульованими у запропонованій виробником (продавцем, виконавцем) звітності на товар;

2)  у разі потреби пояснення вимог та правил застосування товару – до початку застосування товару звернутися за уточненнями до продавця (виробника, виконавця) або до іншої зазначеної в експлуатаційній звітності особі, яка виконує їх обов'язки;

3) користуватися товаром відповідно до його цільового призначення та дотримуватись умов (вимог, норм, правил), встановлених виробником товару (виконавцем) в експлуатаційній звітності;

4) з метою недопущення негативних для споживача наслідків застосування товару – використовувати передбачені виробником у товарі засоби безпеки з виконанням передбачених експлуатаційною звітністю особливих правил, а у разі відсутності таких правил у звітності – дотримуватися стандартних раціональних заходів безпеки, встановлених для товарів такого роду. [4]

У разі отримання покупцем продуктів незадовільної якості та виявлення покупцем вад або фабрикації продукту протягом гарантійного дедлайну він має право на свій вибір запитувати від продавця або виробника наступне:

1) добровільного викорінення вад продукту чи стягнення витрат за їх викорінення покупцем чи третьою особою;

2) заміни на продукт ідентичної марки (моделі, артикула, модифікації) відповідної якості;

3)      аналогічного зниження його покупної ціни;

4)   заміни на такий же товар іншої марки (моделі, артикула, модифікації) з відповідним перерахуванням покупної ціни;

5)      анулювання договору та стягнення шкоди, яку він зазнав. [5]

Одна з основних проблем при онлайн-шопінгу полягає в тому, що деякі інтернет магазини, які є учасниками відносин у галузі електронної торгівлі, не наділяють доступом до інформації, яка дозволяє ідентифікувати суб'єкта підприємництва. Щоб знайти кому пред'являти претензії та захистити свої права, покупець має провести ціле «розслідування».

Ще одна з головних проблем – споживач не отримує належного розрахункового документа від інтернет-магазину. Покупець повинен одержувати підтвердження про вчинення електронних угод в електронному вигляді, у вигляді квитанцій, товарних або касових чеків, квитків, талонів або інших документів під час угоди або під час виконання продавцем обов'язків передати товар покупцю.

Судова практика щодо придбання товарів через інтернет-магазини. Предмет спору у справі №507/93/18ц - придбання клієнтом несправної пральної машини, а також видача в інтернет-магазині гарантійного талона без штампу, видаткові накладні, видані на товар, не відповідали встановленим вимогам.

Рішенням Любашівського районного суду м. Одеса від 25.04.2018 р. відхилила задоволення позову. У ході розгляду справи суд пропонував покупцеві звертатися до експертизи, яка встановить причину аварії з пральною машиною, але покупець відмовлявся від звернення до експертизи та наполягає на його розгляді з зазначених у ньому підстав.

Вимогу продавця про припинення договору можна задовольнити у разі, якщо встановлено, що несправність придбаного товару істотна, і несправність виникла з вини продавця, тому позов у зв'язку з припиненням договору купівлі-продажу передчасний. Нестача видаткових накладних товару не може стати причиною розірвання контракту. Вимога від позивача про відшкодування матеріальних та моральних збитків є наслідком вимоги про розірвання договору і, отже, не задовольняється.

Апеляційний суд відхилив рішення першого суду у справі про відмову в задоволенні вимоги про припинення договору, відшкодування коштів за неякісним товаром та матеріальними збитками та в цій частині задовольнив вимогу. В інших частинах рішення попереднього суду було опубліковано без змін ухвалою Апеляційного суду м.Одеси від 08.11.2018 р. Це судове рішення мотивоване тим, що придбання в інтернет-магазині пральної машини без функції нагрівання води - суттєва вада, тому вона не може бути використана і тому покупець не отримував очікуваного під час укладання угоди.

Касаційний суд у ухваленому рішенні не погодився ні з висновками першої інстанції, ні з висновками апеляційного суду. Постановою касаційного суду скасували рішення попередніх судів, і справа була направлена на новий розгляд до суду першої інстанції. [6]

Список використаних джерел

1.    Електронна комерція : навч. посіб. / С. А. Дражниця. – Львiв : Новий Світ – 2000, 2019. - 182 с.

2.     URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Consumer

3.  Офіційний вебсайт виконкому центрально-міської районної ради у місті Кривий Ріг  URL: https://vykonkom-tsmkr.gov.ua/zahist_prav_spozhivachv.html

4. ЗУ "Про захист прав споживачів" від 12.05.91 № 1024-XII URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1023-12#Text

5. С.Дем’янець. ПРАВОВЕ ВРЕГУЛЮВАННЯ ЗАХИСТУ ПРАВ СПОЖИВАЧІВ URL: https://minjust.gov.ua/m/str_8244

6. Олег Нікітін, журнал «Юрист та Закон», "Судові рішення у сфері електронної комерції" URL: https://id-legalgroup.com/blog/sydebnie-resheniya-v-sfere-elektronnoi-kommercii----oleg-nikitin--advokat-ID-Legal-Group--dlya-jyrnala-urist-i-zakon

Немає коментарів: