ЗАХИСТ
ПРАВ СПОЖИВАЧІВ У СФЕРІ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ
Електронна
комерція - це купівля чи розпродаж товарів в електронному вигляді через
онлайн-хостинги або у світовій мережі. Електронна комерція побудована на таких
технологіях, як мобільна комерція, електронні безготівкові перекази, управління
ланцюжком продажів, віртуальний маркетинг, онлайн-сортування транзакцій,
електронний обмін даними, схеми управління резервами та системи
автоматизованого збору відомостей. [1]
Споживач - це
особа чи група осіб, які мають намір закуповувати чи задіяти куплені товари,
продукти чи послуги, насамперед для персональних, громадських, сімейних,
домашніх та подібних потреб, не пов'язаних безпосередньо з комерційною чи
діловою діяльністю. [2]
Захист споживачів – це методика захисту покупців товарів та послуг та населення від некомпетентних впливів на ринку. Заходи захисту прав споживачів нерідко встановлюються законом. [3] Права споживачів:
1) захист своїх прав урядом;
2) належну якість продукції та обслуговування;
3) безпеку продукції;
4) потрібну, доступну, достовірну та
своєчасну інформацію державною мовою про продукцію, її кількість, якість,
асортимент, її виробника (виконавця, продавця) відповідно до Закону України
"Про забезпечення функціонування української мови як державної";
5) обслуговування державною мовою відповідно
до Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як
державної";
6) стягнення майнової та духовно-моральної
шкоди, заподіяної внаслідок вад продукції (дефекту в продукції), згідно із
законом;
7) заяву до суду та інших довірених державних
органів за захистом порушених прав;
8) згуртування у громадські організації
споживачів (об'єднання споживачів).
Обов’язки
споживачів:
1) перед початком експлуатації товару уважно ознайомитися
з дотриманнями експлуатації, сформульованими у запропонованій виробником
(продавцем, виконавцем) звітності на товар;
2) у разі потреби пояснення вимог та правил
застосування товару – до початку застосування товару звернутися за уточненнями
до продавця (виробника, виконавця) або до іншої зазначеної в експлуатаційній
звітності особі, яка виконує їх обов'язки;
3) користуватися товаром відповідно до його
цільового призначення та дотримуватись умов (вимог, норм, правил), встановлених
виробником товару (виконавцем) в експлуатаційній звітності;
4) з метою недопущення негативних для
споживача наслідків застосування товару – використовувати передбачені
виробником у товарі засоби безпеки з виконанням передбачених експлуатаційною
звітністю особливих правил, а у разі відсутності таких правил у звітності –
дотримуватися стандартних раціональних заходів безпеки, встановлених для
товарів такого роду. [4]
У разі отримання
покупцем продуктів незадовільної якості та виявлення покупцем вад або
фабрикації продукту протягом гарантійного дедлайну він має право на свій вибір
запитувати від продавця або виробника наступне:
1) добровільного викорінення вад продукту чи
стягнення витрат за їх викорінення покупцем чи третьою особою;
2) заміни на продукт ідентичної марки
(моделі, артикула, модифікації) відповідної якості;
3) аналогічного зниження його покупної ціни;
4) заміни на такий же товар іншої марки
(моделі, артикула, модифікації) з відповідним перерахуванням покупної ціни;
5) анулювання договору та стягнення
шкоди, яку він зазнав. [5]
Одна з основних
проблем при онлайн-шопінгу полягає в тому, що деякі інтернет магазини, які є
учасниками відносин у галузі електронної торгівлі, не наділяють доступом до
інформації, яка дозволяє ідентифікувати суб'єкта підприємництва. Щоб знайти
кому пред'являти претензії та захистити свої права, покупець має провести ціле
«розслідування».
Ще одна з головних
проблем – споживач не отримує належного розрахункового документа від
інтернет-магазину. Покупець повинен одержувати підтвердження про вчинення електронних
угод в електронному вигляді, у вигляді квитанцій, товарних або касових чеків,
квитків, талонів або інших документів під час угоди або під час виконання
продавцем обов'язків передати товар покупцю.
Судова практика
щодо придбання товарів через інтернет-магазини. Предмет спору у справі
№507/93/18ц - придбання клієнтом несправної пральної машини, а також видача в
інтернет-магазині гарантійного талона без штампу, видаткові накладні, видані на
товар, не відповідали встановленим вимогам.
Рішенням Любашівського
районного суду м. Одеса від 25.04.2018 р. відхилила задоволення позову. У ході
розгляду справи суд пропонував покупцеві звертатися до експертизи, яка
встановить причину аварії з пральною машиною, але покупець відмовлявся від
звернення до експертизи та наполягає на його розгляді з зазначених у ньому
підстав.
Вимогу продавця
про припинення договору можна задовольнити у разі, якщо встановлено, що
несправність придбаного товару істотна, і несправність виникла з вини продавця,
тому позов у зв'язку з припиненням договору купівлі-продажу передчасний.
Нестача видаткових накладних товару не може стати причиною розірвання
контракту. Вимога від позивача про відшкодування матеріальних та моральних збитків
є наслідком вимоги про розірвання договору і, отже, не задовольняється.
Апеляційний суд
відхилив рішення першого суду у справі про відмову в задоволенні вимоги про
припинення договору, відшкодування коштів за неякісним товаром та матеріальними
збитками та в цій частині задовольнив вимогу. В інших частинах рішення
попереднього суду було опубліковано без змін ухвалою Апеляційного суду м.Одеси
від 08.11.2018 р. Це судове рішення мотивоване тим, що придбання в
інтернет-магазині пральної машини без функції нагрівання води - суттєва вада,
тому вона не може бути використана і тому покупець не отримував очікуваного під
час укладання угоди.
Касаційний суд у ухваленому рішенні не погодився ні з висновками першої інстанції, ні з висновками апеляційного суду. Постановою касаційного суду скасували рішення попередніх судів, і справа була направлена на новий розгляд до суду першої інстанції. [6]
Список використаних
джерел
1. Електронна комерція : навч. посіб. / С. А. Дражниця. –
Львiв : Новий Світ – 2000, 2019. - 182 с.
2. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Consumer
3. Офіційний вебсайт виконкому центрально-міської
районної ради у місті Кривий Ріг URL: https://vykonkom-tsmkr.gov.ua/zahist_prav_spozhivachv.html
4. ЗУ "Про захист прав споживачів" від
12.05.91 № 1024-XII URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1023-12#Text
5. С.Дем’янець. ПРАВОВЕ ВРЕГУЛЮВАННЯ ЗАХИСТУ
ПРАВ СПОЖИВАЧІВ URL: https://minjust.gov.ua/m/str_8244
6. Олег Нікітін, журнал «Юрист та Закон»,
"Судові рішення у сфері електронної комерції" URL: https://id-legalgroup.com/blog/sydebnie-resheniya-v-sfere-elektronnoi-kommercii----oleg-nikitin--advokat-ID-Legal-Group--dlya-jyrnala-urist-i-zakon
Немає коментарів:
Дописати коментар