неділя, 16 січня 2022 р.

Луценко І.,
студентка Юридичного інституту
Науковий керівник: Балюк І.А., к.ю.н.,
доцент кафедри підприємницького та корпоративного права
КНЕУ ім. Вадима Гетьмана 

ЕЛЕКТРОНА КОМЕРЦІЯ ЯК КАТАЛІЗАТОР ЗРОСТАННЯ ДОСТАВКИ ТОВАРІВ

Однією з головних тенденцій глобалізації є зростання ринку електронної комерції. Персоналізація, комерція спільноти, мобілізація та зростаюча частка онлайн-покупців стають основними каталізаторами зростання поштових та кур’єрських послуг у всьому світі.

Український ринок експрес-доставки не є винятком, оскільки його перспективи привертають увагу багатьох гравців ринку – маркетплейсів, інтернет-магазинів, рітейлерів та інших.

Законодавче регулювання доставки товарів в Україні регулюється Митним Кодексом, Цивільним кодексом України, Законом України «Про поштовий зв’язок», Законом України «Про захист прав споживачів», постановою КМУ «Про затвердження Правил надання послуг поштового зв'язку», наказом Міністерства економіки України «Про затвердження Правил продажу товарів на замовлення та поза торговельними або офісними приміщеннями», Всесвітньою поштовою конвенцією.

Вітчизняні правознавці досліджували особливості розвитку ринку логістичних послуг та доставки в Україні такі, як О. Амельницька, М. Григорак, Н. Чухрай, О. Князева, Є. Крикавський, В. Кузяк, О. Шандрівська та ін. Проте сучасний розвиток ринку доставки все ще недостатньо висвітлений в контексті розвитку електронної комерції.

З розвитком цифрових технологій традиційні способи торгівлі змінилися, в результаті чого з’явилася концепція електронної комерції (e-commerce). Під поняттям електронної комерції розуміють підприємницьку діяльність підприємств, які використовують сучасні інформаційні технології, системи та засоби комунікації для отримання прибутку та задоволення потреб споживачів [1].

На карантині особливу увагу приділяли лише онлайн-продажам. Незважаючи на негативну динаміку української економіки, EVO.Business зазначає, що Україна посідає друге місце в Європі за швидкістю електронної комерції [5] – у 2020 році українці витратили в інтернет-магазинах 140 млрд грн. [4]. При цьому 78% українських інтернет-користувачів роблять покупки в Інтернеті періодично і 32% регулярно, що і є основним каталізатором зростання поштових та кур’єрських послуг.

Косметика та побутова хімія, дитячі товари, одяг і взуття, продукти харчування, фармацевтика, оптика, товари тваринного походження та друковані книги займають лідируючі позиції за частотою придбання в інтернет-магазинах. Середня частота онлайн-покупок українця– 13 на місяць [4].

В Україні обсяг ринку експрес-доставки оцінюється в 432 млн відправлень у 2020 році і 227 млн ​​у 2019 році.

Внутрішній ринок доставки товарів із 432 мільйонами одиниць має таку структуру: «Нова пошта» - 63%, «Укрпошта» - 16%, «Intime» - 2%, «Міст Експрес» - 2% і «Делівері» - 1%, власні послуги з доставки інтернет-магазинів - 8%. Решта 2% займають близько 50 інших постачальників послуг з доставки. «Нова пошта» продовжує розвиватися швидше за увесь ринок: у 2020 році зростання становило 65 мільйонів відправлень у реальному вимірі [2].

Новий постачальник доставки «Justin» вийшов на ринок у 2018 році з майже нульовими відвантаженнями, але у 2020 році значно збільшились - 7 мільйонів відправлень на рік. У 2020 році на ринок вийшов маркетплейс  «Алло Express», що свідчить про низькі бар’єри для виходу на ринок експрес-доставки та складну бізнес-модель транспортування (велика площа України – значні транспортні витрати – велика собівартість доставки) [5].

На ринку експрес-доставки йде запекла боротьба за гаманець споживача. Усі процеси сприяють підвищенню конкуренції, а отже, і загальному підвищенню якості послуг, що надаються.

Ринок провайдерів поштових послуг знаходиться під загрозою через те, що провідні гравці e-commerce починають розвивати власну доставку, відкривають власний магазин або пункти видачі (Rozetka, Kasta, Parfums та ін.). Причиною цього є унікальність, з одного боку, і зниження транспортних витрат з іншого, що робить його більш гнучким і зручним. Також доступні такі сегментні сервіси: LIKI24, Glovo, Bolt, Raketa [3].

Варто зазначити, що електронна комерція має величезний потенціал для послуг доставки. Це дозволяє змінювати відносини з постачальниками, поєднуючи плани виробництва та постачання з використанням закордонних практик гігантів електронної комерції.

Інноваційна діяльність маркетплейсу Amazon орієнтована на клієнта. «Amazon.com, Inc.» постійно шукає способи розширити свої пропозиції щодо продуктів, пропонувати їх за відносно низькими цінами та покращити ключові послуги, такі як доставка [3]. З цією метою компанія робить значні інвестиції в технології, зокрема в роботизовані склади та безпілотну доставку. Доставка в день замовлення поступово стає все більш поширеною в Сполучених Штатах і Західній Європі, що підвищує рівень обслуговування. Їх привілей — безпілотники-квадрокоптери Amazon [2].

Необхідно виділити три напрямки, які компанія «Amazon.com, Inc.» зараз активно розвиває [1]:

1) Програма лояльності «Amazon Prime» – так звана «проїзний», який дозволяє безкоштовно дводенну доставку в США за фіксовану плату;

2) Відкриття фізичних магазинів та пунктів видачі «Amazon Go»;

3) Збільшення кількості центрів з обробки та виконання замовлень, де люди працюють разом з роботами.

Аналіз доставки показує, що з розвитком мережі інтернет-магазинів зростає попит на послуги логістичних компаній для доставки вітчизняних та іноземних товарів. Ринок не насичений і продовжує динамічно розвиватися. Зростає і швидкість запеклих суперечок між конкурентами.

Покращення ситуації вимагає посилення конкурентних переваг, розширення можливостей самообслуговування, покращення сервісу, скорочення термінів доставки, оптимізації процесів для зниження витрат та узгодження тарифної політики з клієнтами. Також важливо розробляти найкращі комерційні (продуктові та тарифні) пропозиції для магазинів електронної комерції.

Список використаних джерел:

1.    Місюкевич В. І., Трушкіна Н. В., Шкригун Ю. О. Електронна комерція у глобальному цифровому просторі: нові виклики та напрями розвитку. 2021. URL: http://dspace.puet.edu.ua/bitstream/123456789/11329/1/%D0%9C%D1%96%D1%81%D1%8E%D0%BA%D0%B5%D0%B2%D0%B8%D1%87%20%D0%92.%D0%86.%20%D0%A2%D1%80%D1%83%D1%88%D0%BA%D1%96%D0%BD%D0%B0%20%D0%9D.%D0%92.%20%D0%A8%D0%BA%D1%80%D0%B8%D0%B3%D1%83%D0%BD%20%D0%AE.%D0%9E..pdf

2. Ніколаєнко І. В., Малюкова В. О. Поштові оператори та електронна комерція в Україні. 2019. URL: http://eir.pstu.edu/handle/123456789/32730

3. Тараненко O. Аналіз ринку експрес-доставки в Україні. Економічний аналіз. 2020. № 30(4). С. 84-92. URL: https://www.econa.org.ua/index.php/econa/article/view/1830

4. 78% інтернет-користувачів в Україні купують лише час від часу – це потенціал для зростання. EVO. Business. Електронний ресурс. URL: https://evo.business/20-internet-polzovatelej-v-ukraine-regulyarno-pokupayut-onlajn-za-nix-vse-srazhayutsya-tatyana-safonova-o-rezultatax-reklamnoj-kampanii-prom-ua-oce-napromili/

          5. Люди купували більше, середній чек зменшився, вартість доставки зросла. Яким був український ecommerce у 2020 році? EVO. Business. Електронний ресурс. URL: https://evo.business/lyudi-kupuvalibilshe-serednij-chekzmenshivsyavartist-dostavki-zroslayakim-buv-ukrainskij-ecommerce-u2020-roci

Немає коментарів: