неділя, 16 січня 2022 р.

Корпачова С.В.,
студентка Юридичного інституту
Науковий керівник: Ільницька Н.Ф., к.ю.н.,
доцент кафедри підприємницького та корпоративного права
КНЕУ ім. Вадима Гетьмана

 

ЦИФРОВІЗАЦІЯ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ В УКРАЇНІ: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

 

Актуальність теми дослідження обумовлюється тим, що з появою оновлених, осучаснених та оцифрованих технологій електронна комерція стала чи не одним з найвпливовіших драйверів розвитку національної економіки, що потребує якісного контролю та нагляду з боку держави. Ясна річ, у зв’язку з цим перед підприємствами на щоденній основі виникає маса викликів та можливостей, що стають базисом для їхньої конкурентоспроможності як на національному, так і на міжнародному рівнях.

Перш за все, варто наголосити на тому, що найбільшими перевагами здійснення торгівлі є не тільки вибудовування ефективних відносин з споживачами і постачальниками, а й скорочення витрат на ведення бізнесу та оптимізація всього бізнес процес.

За статистичними даними, які оприлюднила група компаній EVO [1], за підсумками 2020 року на ринку електронної комерції в Україні в загальному було придбано фізичні товари і послуги на суму 107 млрд грн. Ватро наголосити на тому, що у відсотковому вираженні це на 41% більше ніж торік. До того ж зросла і кількість онлайн-оплат майже на 50%.

Безумовно, з небаченим розвитком цифровізації вищенаведені показники будуть зростати у сотню разів. Так, для прикладу Китай, який є лідером електронної комерції вже кілька років поспіль, використовує блокчейн та системи штучного інтелекту для приваблювання уваги потенційних покупців. Так, з розробкою мініпрограм на основі штучного інтелекту WeChat та Pinduoduo, які залучили до електронної комерції сільську місцевість, розпочався бум електронної комерції Китаю у світовому масштабі [2].

Щодо цього А. В. Циброва зазначає, що господарські процеси, які відбуваються в електронній комерції мають здатність впливати на економічні системи різних рівнів, починаючи від світової торгівлі й закінчуюючи функціонуванням окремих економічних суб’єктів [3, c. 144]. Натомість цифровізація, зі свого боку, є тим інструментом, який спроможний забезпечити максимальну рентабельність інвестицій для ведення електронної комерції.

Варто зазначити, що Україна спрямовує усі свої зусилля на розробку та покращення цифрових технологій, які впроваджуються у всі сфери діяльності. Так, одним з основних завдань, яке поставило перед собою Міністерство цифрової трансформації України є розвиток цифрової економіки та цифрових інновацій, зокрема сфери технологій штучного інтелекту.

Більше того, з розробкою Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні, яку схвалив Кабінет Міністрів України 02.12.2020 [4] а також Концепцією розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки [5], Україна взяла вектор руху на побудову конкурентоспроможної національної економіки. Ми переконані, що цифрові технології допоможуть нашій державі піднятися у світовому рейтингу розвинутих країн, адже при системному державному підході цифрові технології будуть значно стимулювати розвиток відкритого інформаційного суспільства як одного з істотних факторів розвитку демократії в країні, підвищення продуктивності, економічного зростання, зокрема за допомогою електронної комерції, а також підвищення якості життя громадян України.

Однак варто наголосити на тому, що перед нашою державою стоїть наразі кілька викликів, а саме: недостатність фінансування та  кібербезпеки для передачі комерційної інформації в Інтернеті, низький рівень доходів українців, а також нестабільність розвитку електронної комерції в міжкорпоративному відношенні.

Таким чином, проаналізувавши проблеми та перспективи електронної комерції в Україні, можемо зробити висновок, що Україна обрала правильний вектор розвитку у даній сфері. На нашу думку, доцільним було б запровадження досвіду Китаю у цій сфері, а також спрямовувати зусилля на подолання усіх викликів, що перешкоджають повномасштабній інтеграції нашої держави у світову торгівлю.

 

ЛІТЕРАТУРА:

1. E-commerce 2020: сума онлайн-покупок за рік в Україні зросла на 41%. URL: https://ua-times.com/news-uk/e-commerce-2020-suma-onlajn-pokupok-za-rik-v-ukrayini-zrosla-na-41.html.

2. Бергер А. Д., Галета А. С. Світові тенденції розвитку  електронної комерції з урахуванням  кризових умов пандемії COVID-19. Економіка та суспільство. 2021. № 26.

3. Циброва А. В. Роль електронної комерції в розвитку національної економіки. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2019. № 26. С. 143-145.

4. Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2020 р. № 1556-р. Урядовий кур’єр. 2020. № 247.

5. Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реалізації: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.01.2018 р. № 67-р. Урядовий кур’єр. 2018. № 88.

Немає коментарів: