ЦИФРОВІЗАЦІЯ
ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ В УКРАЇНІ: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
Актуальність теми
дослідження обумовлюється тим, що з появою оновлених, осучаснених та
оцифрованих технологій електронна комерція стала чи не одним з найвпливовіших
драйверів розвитку національної економіки, що потребує якісного контролю та
нагляду з боку держави. Ясна річ, у зв’язку з цим перед підприємствами на
щоденній основі виникає маса викликів та можливостей, що стають базисом для
їхньої конкурентоспроможності як на національному, так і на міжнародному
рівнях.
Перш за все, варто наголосити на тому, що найбільшими перевагами здійснення
торгівлі є не тільки вибудовування ефективних відносин з споживачами і
постачальниками, а й скорочення витрат на ведення бізнесу та оптимізація всього
бізнес процес.
За статистичними даними, які оприлюднила група компаній EVO [1], за підсумками 2020 року на ринку
електронної комерції в Україні в загальному було придбано фізичні товари і
послуги на суму 107 млрд грн. Ватро наголосити на тому, що у відсотковому
вираженні це на 41% більше ніж торік. До того ж зросла і кількість онлайн-оплат
майже на 50%.
Безумовно, з небаченим
розвитком цифровізації вищенаведені показники будуть зростати у сотню разів.
Так, для прикладу Китай, який є лідером електронної комерції вже кілька років
поспіль, використовує блокчейн та системи штучного інтелекту для приваблювання
уваги потенційних покупців. Так, з розробкою мініпрограм на основі штучного
інтелекту WeChat та Pinduoduo, які залучили до електронної комерції сільську
місцевість, розпочався бум електронної комерції Китаю у світовому масштабі [2].
Щодо цього А. В. Циброва зазначає, що господарські процеси, які
відбуваються в електронній комерції мають
здатність впливати на економічні системи різних рівнів, починаючи від світової
торгівлі й закінчуюючи функціонуванням окремих економічних суб’єктів [3, c.
144]. Натомість цифровізація, зі свого боку, є тим інструментом, який
спроможний забезпечити максимальну рентабельність інвестицій для ведення
електронної комерції.
Варто зазначити, що
Україна спрямовує усі свої зусилля на розробку та покращення цифрових
технологій, які впроваджуються у всі сфери діяльності. Так, одним з основних завдань,
яке поставило перед собою Міністерство цифрової трансформації України є розвиток
цифрової економіки та цифрових інновацій, зокрема сфери технологій штучного
інтелекту.
Більше того, з
розробкою Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні, яку схвалив Кабінет
Міністрів України 02.12.2020 [4] а також Концепцією розвитку цифрової економіки
та суспільства України на 2018-2020 роки [5], Україна взяла вектор руху на
побудову конкурентоспроможної національної економіки. Ми переконані, що цифрові
технології допоможуть нашій державі піднятися у світовому рейтингу розвинутих
країн, адже при системному державному підході цифрові технології будуть
значно стимулювати розвиток відкритого інформаційного суспільства як одного з
істотних факторів розвитку демократії в країні, підвищення продуктивності,
економічного зростання, зокрема за допомогою електронної комерції, а також
підвищення якості життя громадян України.
Однак варто наголосити на тому, що перед
нашою державою стоїть наразі кілька викликів, а саме: недостатність
фінансування та кібербезпеки для
передачі комерційної інформації в Інтернеті, низький рівень доходів українців,
а також нестабільність розвитку електронної комерції в міжкорпоративному
відношенні.
Таким чином, проаналізувавши проблеми та
перспективи електронної комерції в Україні, можемо зробити висновок, що Україна
обрала правильний вектор розвитку у даній сфері. На нашу думку, доцільним було
б запровадження досвіду Китаю у цій сфері, а також спрямовувати зусилля на
подолання усіх викликів, що перешкоджають повномасштабній інтеграції нашої
держави у світову торгівлю.
ЛІТЕРАТУРА:
1. E-commerce 2020: сума
онлайн-покупок за рік в Україні зросла на 41%. URL: https://ua-times.com/news-uk/e-commerce-2020-suma-onlajn-pokupok-za-rik-v-ukrayini-zrosla-na-41.html.
2. Бергер А. Д., Галета А. С. Світові
тенденції розвитку електронної комерції
з урахуванням кризових умов пандемії
COVID-19. Економіка та суспільство. 2021. № 26.
3.
Циброва А. В. Роль електронної комерції в розвитку національної економіки. Науковий
вісник Ужгородського національного університету. 2019. № 26. С. 143-145.
4.
Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні: Розпорядження
Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2020 р. № 1556-р. Урядовий кур’єр.
2020. № 247.
5.
Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на
2018-2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реалізації: Розпорядження
Кабінету Міністрів України від 17.01.2018 р. № 67-р. Урядовий кур’єр. 2018.
№ 88.
Немає коментарів:
Дописати коментар