понеділок, 17 січня 2022 р.

Кузьменко Д.К.,
студентка факультету маркетингу
Науковий керівник: Марченко В.Б., к.ю.н.,
професор кафедри підприємницького та корпоративного права
КНЕУ ім. Вадима Гетьмана,

ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙНІ СИСТЕМИ В ЕЛЕКТРОННІЙ КОМЕРЦІЇ: ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ТА ПРАКТИКА ПРАВОЗАСТОСУВАННЯ 

Телекомунікаційні системи пропонують послуги, що забезпечують стабільну роботу в адміністративній та економічній діяльності в сфері електронної комерції. Саме тому їх розвиток спричинює потребу постійного регулювання та нагляду, адже державним підприємствам наразі стало неможливо керувати та забезпечувати величезну кількість послуг, які зараз існують без них.

В Україні телекомунікаційні системи регулюються насамперед Конституцією та Законом України «Про телекомунікації», що встановлює правові основи діяльності у сфері телекомунікацій, визначає повноваження держави шляхом управління та регулювання зазначених видів діяльності, а також права, обов'язки та основи відповідальності фізичних та юридичних осіб, які беруть участь у цій діяльності або користуються телекомунікаційними послугами [1]. Документ спрямований на захист прав споживачів, надання доступу до Інтернету в будь-якій точці країни та створення більш передбачуваних і стабільних умов для операторів зв'язку.

Ринок телекомунікацій України за останні роки відзначився значним зростанням, і очікується, що він буде продовжувати зростати. Зростання в галузі відбувається головним чином за рахунок збільшення міського населення з ростом використання мобільних телефонів, які підтримують 3G, 4G та 5G послуги по всій країні.

Безпосередньо правове регулювання здійснюється Національною комісією у сфері зв’язку та інформатизації, яка вносить пропозиції, забезпечує державний нагляд, реєстрацію та розподіл номерного ресурсу, забезпечує контроль за якістю телекомунікаційних послуг та співпрацює з органами регулювання інших держав [1]. За структурою міжнародне співробітництво поділяється на співпрацю з міжнародними організаціями електрозв’язку, адміністрації зв’язку, поштового союзу; за допомогою двостороннього та східного партнерства з країнами ЄС, сходу та іншими партнерами; та завдяки міжнародному економічного співробітництву з СОТ, ЗВТ, та міжурядовими комісіями [2].

Практику правозастосування можна представити справою між Антимонопольним комітетом (АМКУ) та ПАТ «Київстар» [3], в якій останній вважав неправомірним вимагання від компанії  телекомунікаційних послуг відповідні дані про телефонні номери двох осіб, що фігурували у справі про державні торги. Представники Київстар відмовитися подавати інформацію зазначаючи 31 статтю Конституції, в якій написано, що кожен має право на дотримання таємниці листування, телефонних розмов та іншої кореспонденції. Після багатьох судових розслідувань та засідань ВСУ постановив задовільнити скаргу АМКУ, скасувати рішення усіх попередніх інстанцій, відмовити у позові позивачу та стягнути з АТ «Київстар» усю суму судових зборів. Таке рішення було прийняте через те, що інформація про телефонні дзвінки є важливим та правомірним доказом у справах щодо змов у тендерах за однієї умови – не розкриття самого змісту розмов, лише кількісних характеристик (дати, часу, тривалості). В цьому конкретному випадку суд пішов проти звичайних громадян, чия інформація була розкрита в рамках кримінального провадження.

Навіть у світовому досвіді достатньо прикладів правозастосування у сфері телекомунікаційних систем в електронній комерції. Наприклад, випробування AT & T-Time Warner у 2018 році. Велика частина весняного судового розгляду справи про спроби AT & T придбати Time Warner та її бібліотеку контенту, включаючи цінні пропозиції, такі як телеканали CNN та HBO, залежали від майбутнього медіа -індустрії та від того, чи потребують такі традиційні медіа -компанії, як Time Warner конкурувати з веб -гігантами, які забирають глядачів і рекламні долари. У червні окружний суддя США Річард Дж. Леон ухвалив своє рішення про те, що медіа-гіганти можуть об’єднатися, він повністю відкинув аргументи Міністерства юстиції щодо того, що зв’язок, ймовірно, збільшить споживчі тарифи платного телебачення на сотні мільйонів доларів на рік. Суддя Леон сказав, що Міністерство юстиції повністю не продемонструвало, що злиття, ймовірно, завдасть значної шкоди конкуренції 26 лютого 2019 року компанія AT&T Inc перемогла через спроби адміністрації Трампа заблокувати закупівлю Time Warner на суму 85,4 млрд доларів, оскільки Міністерство юстиції США заявило, що не буде боротися з ухвалою апеляційного суду, що затверджує угоду [4].

Підсумовуючи, можна сказати, що використання телекомунікаційних систем в електронній комерції дає можливість бізнесу отримати доступ до більш широкого ринку клієнтів. Телекомунікаційні системи також дозволяють компанії розширювати свої послуги на національний або глобальний ринок, що, у свою чергу, може призвести до збільшення продажів і прибутку. То ж держава має регулювати діяльність телекомунікаційних систем для прозорості та чесності введення бізнесу.

ЛІТЕРАТУРА:

1.  Закон України «Про телекомунікації» : ЗУ від 18.11.2003 № 1280.  Офіційний портал ВРУ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1280-15#Text

2. Міжнародне співробітництво та європейська інтергація Офіційний веб-портал НКРЗІ URL: https://nkrzi.gov.ua/index.php?r=site/index&pg=33&language=uk

3. Постанова Верховного Суду України у справі № 910/1339/18 від 20 листопада 2018 року. Портал «ZAKONONLINE Право знати». URL: https://zakononline.com.ua/court-decisions/show/78082137

        4. Kelcee Griffis. «The Biggest Telecom Cases Of 2018»:  LAW360, December 14, 2018 URL: https://www.law360.com/articles/1109440/the-biggest-telecom-cases-of-2018?copied=1

Немає коментарів: